Linie lotnicze mają obowiązek podać informacje o ostatecznej cenie biletu, jaką konsument będzie zobowiązany zapłacić. Cena ta powinna uwzględniać wysokość taryfy lotniczej oraz wszystkie należne podatki, dopłaty i opłaty.
Linie lotnicze mają obowiązek podać informacje o ostatecznej cenie biletu, jaką konsument będzie zobowiązany zapłacić. Cena ta powinna uwzględniać wysokość taryfy lotniczej oraz wszystkie należne podatki, dopłaty i opłaty.
Takie obowiązki na przewoźników lotniczych nakłada rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty.
Linie lotnicze zostały zobowiązane do podawania ostatecznej ceny biletu za przelot. Powinna ona być wskazana na wszystkich etapach procesu oferowania i zawierania umowy. Oznacza to, że nawet w przekazie reklamowym przewoźnik nie może pomniejszyć ceny np. o opłaty lotniskowe.
Tak więc taryfy lotnicze za przewozy pasażerskie, jak i stawki lotnicze za przewóz ładunków muszą zawierać obowiązujące warunki przewozów lotniczych, a ostateczna cena, jaką konsument będzie zobowiązany zapłacić, musi uwzględniać wszystkie opłaty i podatki niemożliwe do uniknięcia, a możliwe do przewidzenia.
Co więcej, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty nakłada na linie lotnicze obowiązek informowania podróżnych w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny o wszystkich opcjonalnych dopłatach do ceny przelotu. Przewoźnik ma obowiązek udzielić takiej informacji już na początku procesu rezerwacji biletu. Dzięki temu klient będzie wiedział, z jakich opłat może zrezygnować.
Opcjonalne dopłaty muszą zostać przekazane odrębnie ze wskazaniem możliwości dobrowolnego wyrażenia na nie zgody przez klienta. Co ważne, te wszystkie obowiązki, zarówno jeśli chodzi o podawanie ostatecznej ceny biletu za przelot, jak i informowania o opłatach opcjonalnych, ciążą na przewoźnikach niezależnie od tego, czy publikują oni swoją ofertę w internecie, telewizji czy prasie.
PRZYKŁAD
Kupujący bilet nie ma obowiązku płacenia za komfort podróży
Konsument nie musi uiszczać wszystkich opłat nakładanych przez linie lotnicze. Dotyczy to tzw. opcjonalnych opłat i dopłat. Do tego typu kosztów zalicza się m.in. opłatę za komfort podróży. Linie lotnicze często proponują podróżnym np. miejsce z dodatkową przestrzenią na nogi lub przy oknie. Warto jednak pamiętać, że z takiej opłaty można zrezygnować w przeciwieństwie do np. opłaty paliwowej, która jest wliczana w cenę biletu, i kupując bilet, nie mamy innego wyjścia, jak ją uiścić.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1008/08 z 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 293 z 31.10.2008r.)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama