PROBLEM
Czy ministerstwo przy udziale kuratoriów oświaty ma możliwości monitorowania rzetelności sprawozdań przedkładanych przez samorządy?
MEN INFORMUJE
Kuratorzy oświaty i organy prowadzące szkoły otrzymują opracowane przez okręgowe komisje egzaminacyjne sprawozdania, które zawierają analizę ilościową i jakościową wyników sprawdzianu i egzaminów oraz wnioski wynikające z analizy wyników, a więc: dane statystyczne dotyczące uczniów i szkół w danym województwie, powiecie, gminie, omówienie logistyki sprawdzianu i egzaminów, charakterystykę arkuszy egzaminacyjnych, wyniki uczniów oraz wyniki szkół. Sprawozdania zawierają także ogólne wyniki wszystkich szkół na terenie danej gminy (powiatu) na tle wyników województwa i kraju. Adresowane do organów samorządu terytorialnego, tak opracowane i przekazane przez okręgowe komisje egzaminacyjne sprawozdania powinny być przydatne jednostkom samorządu terytorialnego w przygotowywaniu informacji o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów. Minister edukacji narodowej nie ma jednak ustawowych kompetencji w zakresie kontroli organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego i organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji ministerstwo nie monitoruje rzetelności sprawozdań samorządów, gdyż lokalna polityka edukacyjna powinna być poddana kontroli społecznej, a jej założenia i efekty powinny być znane w środowisku społecznym. Aby ten cel osiągnąć, wprowadzono w art. 5a ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) przepis, który zobowiązuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do 31 października, do przedstawienia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informacji o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Kompetencje organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego określone zostały przede wszystkim w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz ustawie z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Ustawy te nie precyzują jednak kompetencji samorządowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do informacji o stanie realizacji zadań oświatowych przedstawianej przez organ wykonawczy. W opinii ministerstwa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego po zapoznaniu się z ww. informacjami może sformułować wnioski dotyczące zmian w lokalnej polityce edukacyjnej realizowanej przez organ wykonawczy (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 12595).
hw