Zmiany ustawowe przyznają marszałkom województw większe uprawnienia do tworzenia i realizowania regionalnych programów ochrony środowiska, a także udostępniają im środki na ten cel. Mamy więc do czynienia z przykładem delegowania uprawnień na niższy szczebel zarządzania wraz z dostępem do środków, które dotychczas pozostawały w większości w gestii władz centralnych. Znowelizowana ustawa o finansach publicznych wprowadza dodatkowo wartościowe instrumenty finansowe, które pozwalają Narodowemu Funduszowi udostępniać środki nie tylko na pożyczki, ale też na dotacje wojewódzkim funduszom ochrony środowiska. To postęp w porównaniu do dotychczas stosowanych rozwiązań. W konsekwencji obecnie możemy udostępniać środki nie tylko na wsparcie projektów infrastrukturalnych, takich jak kanalizacja czy oczyszczalnie ścieków, ale również na inne działania służące ochronie środowiska w wymiarze lokalnym, np. edukacyjne. Paradoks dotychczas obowiązującego systemu polegał na tym, że obszary wymagające szczególnej ochrony miały najmniej środków na ten cel. Przykładem jest województwo podlaskie, które z powodu słabo rozwiniętego przemysłu dysponowało stosunkowo niewielkimi środkami – zbyt małymi, by pokryć lokalne potrzeby ochrony środowiska. Z konieczności ubiegali się więc o pozyskanie dotacji w NFOŚiGW. Obecnie regionalne projekty mogą być wspierane przez władze województwa. Pamiętajmy, że w efekcie wspomnianej zmiany przepisów rozwiązaniu uległy powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska. Jest to ważny element poprawy finansowania działań prośrodowiskowych.
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama