statystyki

Kserowanie dowodów przez banki pod lupą UODO. Będą kontrole

autor: Piotr Pieńkosz31.12.2019, 07:41; Aktualizacja: 31.12.2019, 08:07
Banki, broniąc swojego stanowiska, powołują się też na decyzję generalnego inspektora ochrony danych osobowych z 22 lutego 2013 r.

Banki, broniąc swojego stanowiska, powołują się też na decyzję generalnego inspektora ochrony danych osobowych z 22 lutego 2013 r.źródło: ShutterStock

Instytucje finansowe zapytały organ nadzorczy o to, czy mogą wykonywać kopie dokumentów tożsamości swoich klientów. Ale gdy wydane stanowisko nie było po ich myśli, część je zignorowała

W sierpniu 2019 r. prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w odpowiedzi na pytanie Związku Banków Polskich wydał stanowisko (nr ZSPR.027.306.2019), że banki nie zawsze mogą kopiować dowody osobiste. Niestety, mimo że od tego czasu minęło wiele miesięcy, część banków nie uwzględniła zaleceń. Wśród nich ING Bank Śląski SA, który w odpowiedziach na składane reklamacje informuje klientów, że „Stanowisko [prezesa UODO ‒ red.] nie ma zastosowania w przypadku banku”. I dodaje: „Podjęliśmy decyzję, że będziemy pobierać skany dokumentów od wszystkich naszych klientów”. W praktyce oznacza to, że instytucja wykonuje kopie dokumentów tożsamości wszystkich grup klientów: konsumentów i przedsiębiorców, i to niezależnie od tego, czy korzystają z konta, lokaty czy kredytu.

Bezrefleksyjne skanowanie

Kategoryczne stwierdzenia ING BŚ SA mogą dziwić, gdy konfrontuje się je ze stanowiskiem prezesa UODO. Raz, że opinia organu była wprost adresowana do banków. Dwa, UODO podkreślił w niej, że w świetle obowiązujących przepisów niedopuszczalna jest praktyka banków polegająca na automatycznym wykonywaniu kopii dokumentów tożsamości wszystkich klientów niezależnie od tego, z jakich usług korzystają. „Sporządzenie kopii dowodów tożsamości w ocenie organu nadzorczego jest legalne jedynie wtedy, kiedy wynika to wprost z przepisów rangi ustawy” – czytamy w stanowisku z sierpnia br.

Gdy o praktykę ING BŚ zapytaliśmy rzecznika tej instytucji, Piotra Utratę, ten odpowiedział, że przepisem legalizującym ich działania jest art. 34 ust. 4 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1115; dalej: u.p.p.p.f.t.). – Zgodnie z tym przepisem instytucje obowiązane na potrzeby stosowania środków bezpieczeństwa finansowego mogą przetwarzać informacje zawarte w dokumentach tożsamości klienta i osoby upoważnionej do działania w jego imieniu oraz sporządzać ich kopie – mówi rzecznik ING BŚ.


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • myślący(2020-01-02 11:20) Zgłoś naruszenie 00

    Bangsterka ma się dobrze - będziemy kserować i co nam zrobicie? Jak zaczniecie fikać, zamkniemy wam konta.

    Odpowiedz
  • PARABANKI WON!!!!(2020-01-02 13:23) Zgłoś naruszenie 00

    A co z numerem, jak w święta wywinął operator Virgin Mobile??? Nie zabezpieczyli danych abonentów należycie i udostępnili hakerom DANE WRAŻLIWE abonentów : imię, nazwisko i PESEL!!!! Ludzie się po czasie dowiedzą, że "nabrali" kredytów, których nie splacają!!! ZLIKWIDOWAĆ WSZYSTKIE PARABANKI, które NIE SPRAWDZAJĄ SKLADANYCH TAM DOKUMENTÓW, NIE SPRAWDZAJĄ W BAZIE PESEL!!! CZY TO JEST PAŃSTWO PRAWA, ŻE NA COŚ TAKIEGO SIĘ POZWALA????

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane