statystyki

Współadministratorzy muszą podzielić zadania i ustalić wspólny punkt kontaktowy [TRZY PYTANIA]

autor: Szymon Cydzik08.08.2019, 08:32; Aktualizacja: 08.08.2019, 08:32
Jak szerokiej grupy podmiotów będzie dotyczył niedawny wyrok TSUE ws. Fashion ID?

Jak szerokiej grupy podmiotów będzie dotyczył niedawny wyrok TSUE ws. Fashion ID?źródło: ShutterStock

Jak szerokiej grupy podmiotów będzie dotyczył niedawny wyrok TSUE ws. Fashion ID? Czy to wyjątkowy przypadek, czy też dotknie wszystkich administratorów stron posiadających wtyczki do mediów społecznościowych?

Wyrok dotyczy statusu operatorów stron umieszczających wtyczki innych serwisów, a to duża grupa podmiotów. Mieliśmy już wcześniej podobne wyroki, np. ten dotyczący administratorów fanpage’y na Facebooku. Wyrok ws. Fashion ID nie jest akurat zaskoczeniem, bo i rzecznik generalny wypowiadał się w opinii podobnie. Ma on jednak na pewno bardzo duże znaczenie praktyczne. Oznacza bowiem, że taki podmiot jak Fashion ID, czyli administrator strony posiadający wtyczkę do portalu społecznościowego, również jest administratorem i w tym zakresie powinien legitymować się podstawą prawną dla gromadzenia i udostępniania danych serwisowi oraz wykonywać obowiązki wynikające z rozporządzenia. Z uwagi na zakres pytań prejudycjalnych TSUE ograniczył się do obowiązku informacyjnego. Czyli np. sklep internetowy używający takich wtyczek musi poinformować o tym, że także dane osób, które nie klikną w przycisk, są przekazywane Facebookowi czy innemu podmiotowi tego typu.

Wyrok wydano na podstawie nieobowiązującej już dyrektywy. Czy broni się w świetle obecnych przepisów o ochronie danych osobowych?

W większości tak. Jedyna rzecz, która się zmieniła, to kwestia legitymacji procesowej stowarzyszenia konsumenckiego – ale w RODO akurat wprost wskazano, że mogą one występować w tego typu sprawach. W pozostałym zakresie tezy wyroku zachowują ważność pod rządami RODO.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane