statystyki

Grafik czasami zdoła uniemożliwić rejestrację znaku towarowego

autor: Jakub Styczyński25.06.2019, 09:36; Aktualizacja: 25.06.2019, 09:43
Grafik czasami zdoła uniemożliwić rejestrację znaku towarowego

Grafik czasami zdoła uniemożliwić rejestrację znaku towarowegoźródło: ShutterStock

Kilka lat temu zleciłem grafikowi zaprojektowanie logotypu mojej nowej firmy. Współpraca szła opornie, i choć ostatecznie logo powstało, to nie rozstaliśmy się z podwykonawcą w dobrej atmosferze. Niedawno chciałem zarejestrować wspomniany logotyp jako znak towarowy. Grafik złożył sprzeciw, powołując się na posiadanie praw majątkowych do logo. Czy to zgodne z przepisami? Przecież zapłaciłem mu dodatkowo za przeniesienie praw majątkowych i taka pozycja znalazła się na fakturze VAT.

Tak, grafik mający prawa majątkowe do logotypu może sprzeciwić się jego rejestracji jako znaku towarowego bądź próbować unieważnić go już po rejestracji. Nie ma znaczenia, że wcześniej uzyskał wynagrodzenie za przeniesienie praw majątkowych i ten fakt został wyszczególniony na fakturze VAT. Potrzebna jest bowiem osobna, pisemna umowa na przeniesienia autorskich praw majątkowych do znaku.

W praktyce zdarzały się też sytuacje, gdy niezadowolony grafik przeniósł pisemną umową swoje autorskie prawa majątkowe do logotypu na osobę trzecią. – Znam przypadek, gdy grafik przeniósł swoje prawa majątkowe do logotypu na byłego pracownika firmy. Ten założył drugą, własną, konkurencyjną działalność gospodarczą. Potem właściciel tej pierwszej firmy, który pierwotnie zlecił zaprojektowanie logo, nie mógł zarejestrować znaku. Konkurent, jako nowy posiadacz praw autorskich, uzyskał podstawy do żądania jego unieważnienia. Znak towarowy nie może bowiem naruszać praw osobistych ani majątkowych – mówi Mikołaj Lech, rzecznik patentowy i autor bloga ZnakiTowarowe-blog.pl.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Cyklon(2019-06-25 13:00) Zgłoś naruszenie 00

    Czysta teoria, to co zostało powyżej opisane to jest gra pomiędzy równoważnymi podmiotami, W przypadku polskiego grafika i właściciela firmy Orange z USA a France Telecom takiej równowagi nie było tak że firma francuska mogła zarejestrować już zarejestrowany w U.P. znak na inną firmę i autora ( F. T. przeprowadziła nawet fikcyjny konkurs na już zarejestrowany znak wśród plastyków) . Co prawda te operacje opóźniły zmianę znaku towarowego Centertel na Orange o rok ale w ostateczności nie można było skutecznie ich zablokować ani uzyskać odszkodowania.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane