statystyki

Ochrona uczniów to zadanie grupowe

05.06.2019, 09:02; Aktualizacja: 05.06.2019, 09:02
Wydział edukacji krakowskiego magistratu jeszcze przed ostatnimi wydarzeniami zaprosił dyrektorów i nauczycieli na praktyczne szkolenie z byłym funkcjonariuszem GROM-u.

Wydział edukacji krakowskiego magistratu jeszcze przed ostatnimi wydarzeniami zaprosił dyrektorów i nauczycieli na praktyczne szkolenie z byłym funkcjonariuszem GROM-u.źródło: ShutterStock

Na zapewnienie bezpieczeństwa wpływa wiele rzeczy – od monitoringu pomieszczeń i dyżurów nauczycielskich na przerwach po konkretne procedury określające, jak działać w razie zagrożenia. Ale obok tego ważna jest stała praca wychowawcza.

– Obowiązujące przepisy są na tyle precyzyjne, że nie powinno dochodzić do zdarzeń, w wyniku których bezpieczeństwo ucznia zostałoby naruszone. Niestety w szkołach czasami dochodzi do agresji fizycznej uczniów skierowanej nie tylko wobec swoich kolegów, lecz także wobec nauczycieli – twierdzi Anna Kij, dyrektor wydziału jakości edukacji Kuratorium Oświaty w Katowicach. O tym, że szkoły pozostają bezpieczne, są też przekonane inne kuratoria. Nie przeczą jednak, że ‒ jak w każdej dużej zbiorowości ludzi ‒ mogą zdarzyć się wypadki. Dlatego w kwestiach bezpieczeństwa niezwykle ważna jest odpowiednia, zgodna z prawem organizacja pracy szkoły oraz właściwy nadzór.

Odpowiedzialni

– Za zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu uczniów w szkole odpowiada dyrektor – przypomina Michał Tomasz Sitek, opolski kurator oświaty. – Co najmniej raz w roku dokonuje on kontroli, czy szkoła zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki do nauki, a jeśli trzeba, określa kierunki ich poprawy – dodaje Anna Ostrowska, rzeczniczka MEN. Pracę dyrektora z kolei sprawdzają kuratoria oświaty. – Jeśli kurator stwierdzi nieprawidłowości, to wydawane są stosowne zalecenia – mówi Michał Tomasz Sitek. Ponadto w systemie nadzoru oświatowego prowadzone są badania w ramach ewaluacji wewnętrznej (przez szkołę) oraz zewnętrznej (przez kuratoria oświaty). – Często pozwalają odkryć, czy zbudowany system wewnątrzszkolny działa, czyli zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i fizycznego – wyjaśnia nasz rozmówca.

Po wydarzeniach w warszawskim Wawrze niektóre kuratoria podjęły dodatkowe działania. Dolnośląski kurator oświaty polecił np. przeprowadzenie zebrań rad pedagogicznych na temat obowiązków pedagogów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom oraz procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych. Zalecił też zorganizowanie spotkań z rodzicami, podczas których miały być przedstawione procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie placówki oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się po wsparcie. Nauczyciele mieli z kolei przeprowadzić zajęcia na temat zachowania w sytuacjach nadzwyczajnych oraz obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka. W widocznym miejscu w szkole miały też zostać umieszczone skrzynki na anonimowe informacje dotyczące kwestii bezpieczeństwa. Wszystko to zostanie sprawdzone – kurator zapowiedział, że w czerwcu przeprowadzi wyrywkową kontrolę w 10 proc. podległych mu placówek.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane