statystyki

Ochrona uczniów to zadanie grupowe

05.06.2019, 09:02; Aktualizacja: 05.06.2019, 09:02
Wydział edukacji krakowskiego magistratu jeszcze przed ostatnimi wydarzeniami zaprosił dyrektorów i nauczycieli na praktyczne szkolenie z byłym funkcjonariuszem GROM-u.

Wydział edukacji krakowskiego magistratu jeszcze przed ostatnimi wydarzeniami zaprosił dyrektorów i nauczycieli na praktyczne szkolenie z byłym funkcjonariuszem GROM-u.źródło: ShutterStock

Na zapewnienie bezpieczeństwa wpływa wiele rzeczy – od monitoringu pomieszczeń i dyżurów nauczycielskich na przerwach po konkretne procedury określające, jak działać w razie zagrożenia. Ale obok tego ważna jest stała praca wychowawcza.

– Obowiązujące przepisy są na tyle precyzyjne, że nie powinno dochodzić do zdarzeń, w wyniku których bezpieczeństwo ucznia zostałoby naruszone. Niestety w szkołach czasami dochodzi do agresji fizycznej uczniów skierowanej nie tylko wobec swoich kolegów, lecz także wobec nauczycieli – twierdzi Anna Kij, dyrektor wydziału jakości edukacji Kuratorium Oświaty w Katowicach. O tym, że szkoły pozostają bezpieczne, są też przekonane inne kuratoria. Nie przeczą jednak, że ‒ jak w każdej dużej zbiorowości ludzi ‒ mogą zdarzyć się wypadki. Dlatego w kwestiach bezpieczeństwa niezwykle ważna jest odpowiednia, zgodna z prawem organizacja pracy szkoły oraz właściwy nadzór.

Odpowiedzialni

– Za zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu uczniów w szkole odpowiada dyrektor – przypomina Michał Tomasz Sitek, opolski kurator oświaty. – Co najmniej raz w roku dokonuje on kontroli, czy szkoła zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki do nauki, a jeśli trzeba, określa kierunki ich poprawy – dodaje Anna Ostrowska, rzeczniczka MEN. Pracę dyrektora z kolei sprawdzają kuratoria oświaty. – Jeśli kurator stwierdzi nieprawidłowości, to wydawane są stosowne zalecenia – mówi Michał Tomasz Sitek. Ponadto w systemie nadzoru oświatowego prowadzone są badania w ramach ewaluacji wewnętrznej (przez szkołę) oraz zewnętrznej (przez kuratoria oświaty). – Często pozwalają odkryć, czy zbudowany system wewnątrzszkolny działa, czyli zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i fizycznego – wyjaśnia nasz rozmówca.

Po wydarzeniach w warszawskim Wawrze niektóre kuratoria podjęły dodatkowe działania. Dolnośląski kurator oświaty polecił np. przeprowadzenie zebrań rad pedagogicznych na temat obowiązków pedagogów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom oraz procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych. Zalecił też zorganizowanie spotkań z rodzicami, podczas których miały być przedstawione procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie placówki oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się po wsparcie. Nauczyciele mieli z kolei przeprowadzić zajęcia na temat zachowania w sytuacjach nadzwyczajnych oraz obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka. W widocznym miejscu w szkole miały też zostać umieszczone skrzynki na anonimowe informacje dotyczące kwestii bezpieczeństwa. Wszystko to zostanie sprawdzone – kurator zapowiedział, że w czerwcu przeprowadzi wyrywkową kontrolę w 10 proc. podległych mu placówek.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane