statystyki

Procedury doręczeń trzeba ujednolicić [WYWIAD]

autor: Szymon Cydzik09.04.2019, 09:40; Aktualizacja: 09.04.2019, 10:24
Projektodawcy chcą przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie.

Projektodawcy chcą przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie.źródło: ShutterStock

- Projektodawcy chcą przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie. Dobrze by było, gdyby inni uczestnicy procesów i postępowań też korespondowali elektronicznie z organami administracji czy sądami. Adwokatura jest jak najbardziej za tym, ale widzimy również zagrożenia - mówi dr Karol Pachnik, adwokat.

Które zmiany w projektowanej ustawie o elektronizacji doręczeń są według pana najważniejsze?

Zobaczymy, czy ta ustawa w ogóle wejdzie w życie. Na razie jesteśmy na etapie konsultacji projektu, który sprawia wrażenie wstępnej koncepcji i nie mamy pewności, czy to jest ostateczna wersja. Jest 60 uczestników konferencji uzgodnieniowej, każdy ma jakiś swój pomysł i nie wiadomo, czy Ministerstwo Cyfryzacji ruszy z tym projektem dalej.

W 2011 r. opublikowałem w czasopiśmie Ministerstwa Sprawiedliwości „Na wokandzie” artykuł, w którym postulowałem pewne zmiany właśnie w elektronizacji doręczeń. Zanim on się ukazał, zadzwonił do mnie jeden z redaktorów i powiedział, że muszę zmienić treść, bo tekst jest zbyt daleko idący, a ministerstwo nie ma pieniędzy na aż tak duże zmiany. W postępowaniu cywilnym my, adwokaci, chcieliśmy jak najszybciej wdrożyć doręczenia drogą elektroniczną. To ministerstwo nie chciało. W postępowaniu administracyjnym wdrażanie doręczeń elektronicznych trwało kilka lat. W postępowaniu przed sądami administracyjnymi być może taka możliwość pojawi się w maju, ale na razie jej wprowadzenie jest wciąż odraczane. W postępowaniu karnym w ogóle nie ma możliwości wysyłania pism do sądu drogą elektroniczną.

W założeniach ta nowelizacja ma sprawić, że będzie prościej i taniej… Ustawa ma przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie. Dobrze by było, gdyby inni uczestnicy procesów i postępowań też korespondowali elektronicznie z organami administracji czy sądami. Adwokatura jest jak najbardziej za tym, ale widzimy również pewne zagrożenia.


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane