statystyki

Procedury doręczeń trzeba ujednolicić [WYWIAD]

autor: Szymon Cydzik09.04.2019, 09:40; Aktualizacja: 09.04.2019, 10:24
Projektodawcy chcą przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie.

Projektodawcy chcą przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie.źródło: ShutterStock

- Projektodawcy chcą przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie. Dobrze by było, gdyby inni uczestnicy procesów i postępowań też korespondowali elektronicznie z organami administracji czy sądami. Adwokatura jest jak najbardziej za tym, ale widzimy również zagrożenia - mówi dr Karol Pachnik, adwokat.

Które zmiany w projektowanej ustawie o elektronizacji doręczeń są według pana najważniejsze?

Zobaczymy, czy ta ustawa w ogóle wejdzie w życie. Na razie jesteśmy na etapie konsultacji projektu, który sprawia wrażenie wstępnej koncepcji i nie mamy pewności, czy to jest ostateczna wersja. Jest 60 uczestników konferencji uzgodnieniowej, każdy ma jakiś swój pomysł i nie wiadomo, czy Ministerstwo Cyfryzacji ruszy z tym projektem dalej.

W 2011 r. opublikowałem w czasopiśmie Ministerstwa Sprawiedliwości „Na wokandzie” artykuł, w którym postulowałem pewne zmiany właśnie w elektronizacji doręczeń. Zanim on się ukazał, zadzwonił do mnie jeden z redaktorów i powiedział, że muszę zmienić treść, bo tekst jest zbyt daleko idący, a ministerstwo nie ma pieniędzy na aż tak duże zmiany. W postępowaniu cywilnym my, adwokaci, chcieliśmy jak najszybciej wdrożyć doręczenia drogą elektroniczną. To ministerstwo nie chciało. W postępowaniu administracyjnym wdrażanie doręczeń elektronicznych trwało kilka lat. W postępowaniu przed sądami administracyjnymi być może taka możliwość pojawi się w maju, ale na razie jej wprowadzenie jest wciąż odraczane. W postępowaniu karnym w ogóle nie ma możliwości wysyłania pism do sądu drogą elektroniczną.

W założeniach ta nowelizacja ma sprawić, że będzie prościej i taniej… Ustawa ma przede wszystkim doprowadzić do tego, by urzędy korespondowały ze sobą elektronicznie. Dobrze by było, gdyby inni uczestnicy procesów i postępowań też korespondowali elektronicznie z organami administracji czy sądami. Adwokatura jest jak najbardziej za tym, ale widzimy również pewne zagrożenia.


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane