statystyki

Polscy prawnicy wciąż analogowi. Dlaczego nie chcą korzystać z nowoczesnych technologii?

15.08.2018, 09:00
Inwestycje w nowe technologie jako pożądane wskazuje 53 proc. badanych.

Inwestycje w nowe technologie jako pożądane wskazuje 53 proc. badanych.źródło: ShutterStock

Na ile chcą korzystać z nowoczesnych technologii? Dlaczego wielu z nich jeszcze się na to nie zdecydowało?

J eszcze 20 lat temu w każdej kancelarii panowała nad wszystkim niekwestionowana królowa – pani Zosia, Marysia albo Jola. Najczęściej niemłoda, bo doświadczenie w tej pracy było najważniejsze. Sekretarka – rzeczywiście znała wszystkie sekrety, nikt nie wiedział lepiej niż ona, gdzie jest w tej chwili mecenas, jaki ma plan dnia i tygodnia, a już na pewno gdzie są akta sprawy, nad którą powinien właśnie pracować. Panią Zosię i spółkę zastąpiły potem recepcjonistki, już nie sekretarki. I pewnie są niezbędnym ogniwem w kontaktach z klientami, zwłaszcza w większych kancelariach. Prawdziwa sekretarka w naszych czasach będzie jednak… sztuczna. Konkretnie cyfrowa.

Kancelarie prawne mają wiele obowiązków administracyjnych – niezbędnych zarówno dla rozliczeń z klientami, jak i z zatrudnionymi, jeśli tacy są. Na przykład rejestracja czasu pracy. Ta czynność zajmuje nawet do dwóch godzin z 40-godzinnego tygodnia pracy i zabiera czas, który można by przeznaczyć na rzeczywiste wykonywanie zawodu – świadczenie pomocy prawnej klientom. Na tę uciążliwość skarży się 76 proc. ankietowanych prawników w badaniu „Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych” (badanie przeprowadzone na zlecenie LegalTech Polska przez Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej zakończyło się w maju tego roku, dane są więc aktualne). Zwracają też uwagę, że konieczne, a jednocześnie uciążliwe, jest ewidencjonowanie konkretnych czynności wykonywanych na rzecz danego klienta, często drobnych, jednak po zsumowaniu okazujących się całkiem sporą pracą. Dla 2/3 badanych uciążliwe jest rozliczanie się z klientem (tu konieczna jest wspomniana wcześniej ewidencja; musi być bardzo solidna i konkretna, by zleceniodawca nie podważał rzeczywistego przebiegu współpracy).


Pozostało 70% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (5)

  • nor(2018-08-15 11:03) Zgłoś naruszenie 1511

    Biznes prawny w Polsce to dalej jest sfera średniowiecznej mitologii a nie coś opartego na nauce i faktach. Nie ma specjalizacji, kształcenie zakłada że konkurent będzie kształcił konkurenta :))), utrzymuje się rozpolitykowane korporacje zawodowe (na założeniach średniowiecznych cechów). Więc co tu się przejmować elektroniką.

    Odpowiedz
  • septyk(2018-08-15 10:36) Zgłoś naruszenie 68

    Prawnicy jak i doświadczone strony w postępowaniach stykające si e faktami z fałszowania, przerabiania, podkładania, usuwania dokumentów z akt sądowych co doskonale ułatwia i upraszcza elektroniczna forma składania dokumentów powoduje zachowawczość tej grupy ludzi, poza tym umożliwia podgląd nieuprawnionych osób instytucji i struktur

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Insider(2018-08-15 15:01) Zgłoś naruszenie 64

    To tak jak Sądy w których rządzi papier.

    Odpowiedz
  • Katarzyna Abramowicz(2018-08-21 10:54) Zgłoś naruszenie 00

    Uważnie obserwujemy rynek od prawie 6 lat rozwijając marketplace łączący klientów z prawnikami. Po stronie klienta jest ogromna potrzeba rozwiązywania problemów prawnych. Co 4 min klient pyta u nas prawnika, co ma zrobić w swojej sprawie, jakie kroki podjąć. Klient jest gotowy na #legaltech. Prawnicy, choć to się zmienia, nie doceniają Internetu jako środka komunikacji, marketingu, informacji. Gdy jednak uda się ich przekonać, dostrzegają szybko okazję do poprawy swojej konkurencyjności rynkowej. Bardzo dobry artykuł i temat, pokazujący pojawiające się wyzwania.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane