statystyki

7 najczęściej zadawanych pytań o RODO

autor: Marta Miszczuk26.06.2018, 08:12; Aktualizacja: 26.06.2018, 08:29
RODO

Mitów krąży tak wiele, że resort cyfryzacji postanowił nawet powołać zespół ekspertów, aby przygotować poradnik, który wyjaśni pojawiające się wątpliwości i nieporozumienia.źródło: ShutterStock

Efekt RODO – tak chyba najlepiej nazwać sytuacje, które obserwujemy od kilku tygodni w związku z rozpoczęciem stosowania unijnego rozporządzenia 2016/679 o ochronie danych osobowych. I nie chodzi tylko o skrzynki mailowe zapchane wiadomościami od przedsiębiorców, którzy przechowują dane. Z powodu krążących powszechnie mitów dochodzi niekiedy do bezmyślnych zachowań, które mogą mieć poważne konsekwencje. Jak na przykład słynny już wypadek uczniów na Zakopiance i wielogodzinne próby ustalenia przez rodziców, do którego szpitala zabrano ich dziecko. Mitów krąży tak wiele, że resort cyfryzacji postanowił nawet powołać zespół ekspertów, aby przygotować poradnik, który wyjaśni pojawiające się wątpliwości i nieporozumienia. Niestety efekt ich pracy ma być gotowy dopiero w sierpniu. Tymczasem liczba pytań zadawanych na szkoleniach i forach dyskusyjnych świadczy o tym, że wyjaśnienia są potrzebne jak najszybciej. Dziś przedstawiamy zatem odpowiedzi na niektóre pytania, które stawiają podczas szkoleń i na forach internetowych przedsiębiorcy. 

Zdarza się, że po wysłaniu e-mailem zapytania o ofertę w odpowiedzi otrzymuję prośbę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych – jako warunek przesłania tej oferty. Czy słusznie?

odpowiedź 

Można odnieść wrażenie, że wielu przedsiębiorców uważa, że jedyną albo najważniejszą podstawą do przetwarzania danych klientów jest ich zgoda. To nieprawda. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE z 2016 r. L 119, s. 1) wskazuje sześć równorzędnych podstaw przetwarzania danych. Zgoda jest tylko jedną z nich. Równie istotne są: niezbędność przetwarzania danych do wykonania umowy (np. wysłanie zamówionego produktu na adres klienta, wystawienie faktury) albo niezbędność do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy. To właśnie ta ostatnia przesłanka będzie właściwą podstawą do przetwarzania danych potencjalnego klienta, który przesłał do przedsiębiorcy zapytanie.

problem

Prowadzę sklep internetowy. Czy mogę przetwarzać dane osób, które ukończyły 16 lat, bez zgody ich rodziców?


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane