Projekt dotyczący SN | Projekt dotyczący KRS |
Zdaniem rzecznika praw obywatelskich: | |
n obniżenie wieku przejścia w stan spoczynku sędziów SN do 65 lat godzi m.in. w konstytucyjny zakaz usuwania sędziego,n przyznanie prezydentowi i prezesowi Rady Ministrów kompetencji do decydowania o tym, kto będzie mógł nadal orzekać w SN, ingeruje w sferę niezależności SN,n przerwanie sześcioletniej kadencji I prezesa SN narusza konstytucję,n wprowadzenie skargi nadzwyczajnej spowoduje, że postępowanie w niektórych przypadkach będzie się toczyć w czterech instancjach. | n odebranie środowisku sędziowskiemu prawa do wskazywania członków KRS i przekazanie tego uprawnienia władzy ustawodawczej spowoduje, że organ ten będzie podlegać naciskom politycznym,n projektodawca nie wykazał, że występują szczególne i nadzwyczajne okoliczności uzasadniające skrócenie kadencji członków rady,n przerwanie kadencji dotychczasowych członków KRS stanowiłoby ingerencję w gwarancje niezależności przysługujące radzie. |
Zdaniem Prokuratorii Generalnej: | |
n samo obniżenie wieku, w którym sędziowie SN przechodzą w stan spoczynku, nie narusza konstytucji,n o tym, kto otrzyma zgodę na dalsze orzekanie w SN, powinna decydować KRS,n umożliwienie wnoszenia skargi kasacyjnej od wyroków, które zapadły dwadzieścia lat temu, niesie poważne ryzyko destabilizacji sytuacji prawnej wielu obywateli. | n wybór sędziów do KRS przez Sejm jest dopuszczalny, ponieważ to na ustawodawcy spoczywa obowiązek określenia sposobu, w jaki wybór ten jest dokonywany,n zaproponowane rozwiązania nie gwarantują, że do rady zostaną wybrani sędziowie sądów wszystkich instancji. |
Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa: | |
n brak opinii | n sędziowie wybrani do KRS przez polityków według niesprecyzowanych kryteriów będą reprezentantami Sejmu, a nie sędziów,n konstytucja w sposób precyzyjny wskazuje, że parlament ma wpływ na wybór jedynie sześciu swoich przedstawicieli (czterech posłów i dwóch senatorów),n fakt, że konstytucja w kwestii sposobu wyłaniania członków KRS będących sędziami odsyła do ustawy zwykłej, nie oznacza, że ustawodawca ma w tym zakresie pełną swobodę,n przerwanie kadencji obecnych członków KRS jest niezgodne z konstytucją; jednocześnie nie przerywa się kadencji członków Rady wybranych przez parlament. |
Zdaniem Fundacji Batorego: | |
n stworzenie możliwości dwukrotnego występowania przez sędziego, który ukończył 65. rok życia, z wnioskiem do prezydenta o przedłużenie czynnej służby, w połączeniu z niejasnymi kryteriami wyboru, prowadzi m.in. do podważenia gwarancji niezawisłości sędziowskiej,n ustawodawca powinien przewidzieć przepisy przejściowe pozwalające na terminowe zakończenie konstytucyjnej kadencji I prezesa SN. | n wejście w życie projektowanych rozwiązań spowoduje, że w KRS nie będzie przedstawicieli środowiska sędziowskiego,n powiązanie kadencji członków KRS wybranych spośród sędziów z kadencją Sejmu podniesie stopień upolitycznienia KRS,n mechanizm wyłaniania przez Sejm członków KRS będących sędziami (tj. kwalifikowana większość 3/5 w I etapie i głosowanie na zasadzie „jeden poseł – jeden głos” w II etapie) będzie dysfunkcjonalny. |
Zdaniem Naczelnej Rady Adwokackiej: | |
n na skutek zmian zostaną poszerzone kompetencje prezydenta względem SN, co może prowadzić do zachwiania równowagi władz, a tym samym do naruszenia fundamentalnych zasad demokracji,n prezydent zyskałby swobodę w obsadzaniu funkcji prezesów SN, co budzi zastrzeżenia konstytucyjne,n trudno znaleźć uzasadnienie dla włączenia w proces orzekania SN ławników, którzy nie będą mieli nawet podstawowej wiedzy prawniczej,n powoływanie ławników przez władzę ustawodawczą spowoduje, że zyska ona pośredni wpływ na proces orzekania,n utworzenie skargi nadzwyczajnej nie będzie sprzyjało uproszczeniu oraz przejrzystości procedury,n skupienie uwagi na tworzeniu komórki dyscyplinującej sędziów może prowadzić do paraliżowania sądownictwa powszechnego. | n projekt narusza równowagę pomiędzy władzą ustawodawczą i sądowniczą, przyznając tej pierwszej prawo do obsadzenia 21 stanowisk w KRS, co prowadzi do uzyskania znacznego wpływu na ten organ przez władzę ustawodawczą,n zawarte w projekcie rozwiązania będą utrudniać powołanie sędziego, który nie uzyskał akceptacji władzy ustawodawczej, co doprowadzi do uzyskania przez tę władzę znaczącego wpływu na obsadę stanowisk sędziowskich,n trudno wskazać, w jaki sposób wzrost kontroli władzy ustawodawczej nad procedurą obsady stanowisk sędziowskich miałby poprawić jakość funkcjonowania sądów. |
Zdaniem Rzecznika Finansowego: | |
n przejście w stan spoczynku dużej liczby sędziów SN po obniżeniu wieku emerytalnego może, przynajmniej przejściowo, skutkować obniżeniem merytorycznego poziomu sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez SN,n zastosowanie w praktyce skargi nadzwyczajnej może prowadzić do naruszenia praw i interesów stron postępowania. | n brak opinii |
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama