statystyki

Fotoradary: Śmierć boi się zdjęć. Ta na drogach

autor: Tomasz Żółciak10.08.2016, 07:37; Aktualizacja: 10.08.2016, 08:18
Gminom trudno pogodzić się ze stratą urządzeń, które generowały nawet 20 proc. ich rocznych budżetów.

Gminom trudno pogodzić się ze stratą urządzeń, które generowały nawet 20 proc. ich rocznych budżetów.źródło: ShutterStock

Jest więcej ofiar i wypadków drogowych niż rok temu. To efekt likwidacji fotoradarów – twierdzi część ekspertów. Ale nie do końca mają rację. Z danych policji wynika, że w I połowie 2016 r. doszło do 15 137 wypadków, w których śmierć poniosło 1291 osób. To o 20 zabitych i 200 wypadków więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.

Reklama


Statystyki te są przedmiotem dyskusji ekspertów i osób zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Dominuje przekonanie, że najnowsze policyjne dane pokazują efekt odebrania gminom kompetencji do używania fotoradarów.

Przypomnijmy, że z początkiem roku w jednym momencie z dróg zniknęło (lub zakryto folią) ok. 400 gminnych rejestratorów. To mniej więcej tyle, ile dziś używa Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) działające w ramach Inspekcji Transportu Drogowego. A skoro urządzeń kontrolnych w Polsce jest o połowę mniej, tragiczne statystyki musiały pójść w górę.

W jakiejś części ta teza jest prawdziwa. Samorządowcy z gmin, w których wcześniej wykorzystywano rejestratory, alarmują, że kierowcy w dawnych miejscach pomiaru prędkości znów przyspieszyli. – Na niektórych odcinkach urządzają sobie rajdy – mówi nam wójt jednej z gmin z woj. lubuskiego. Cięższą nogę kierowców potwierdzają niedawne badania Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadzone w kilku miejscach w Warszawie i Nowym Dworze Mazowieckim (w sumie zbadano ponad 228 tys. przejeżdżających pojazdów). Wynika z nich, że aż 73 proc. kierujących pojazdem przekracza dopuszczalna? pre?dkos´c´ w miejscach, w kto´rych do kon´ca 2015 r. funkcjonowały fotoradary straz˙y miejskiej. „W okresie pracy wybranych urza?dzen´ ujawniano s´rednio 218 przypadko´w wykroczen´ dziennie. Obecnie byłyby to dziesia?tki tysie?cy wykroczen´” – zwraca uwagę Instytut.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • dziadek(2016-08-10 14:21) Zgłoś naruszenie 01

    to się w końcu zdecydujcie. Kilka tygodni temu policja ustami swego rzecznika (Kąkolowwski albo coś podobnie) apelowała aby jeździć szybciej, bo kierowcy teraz za mocno zwalniają. ale to pewnie ja mam zła pamięć.

    Odpowiedz
  • BrumBrum(2016-09-21 22:34) Zgłoś naruszenie 00

    Chamstwo i bezmyślność wzrosła wraz z likwidacją w Warszawie fotoradarów. Na skrzyżowaniu Witosa z Sobieskiego niektórzy zachowują się jakby mieli mniej zwojów mózgowych.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama