statystyki

Kłopotliwe informacje poufne: Kary, obowiązki i wątpliwości

autor: Patryk Słowik09.07.2016, 18:30
Zgodnie z nowym podejściem przedsiębiorcy otrzymali znacznie więcej swobody w decydowaniu o tym, co należy raportować.

Zgodnie z nowym podejściem przedsiębiorcy otrzymali znacznie więcej swobody w decydowaniu o tym, co należy raportować.źródło: ShutterStock

PROBLEM: Jedno unijne rozporządzenie, a tyle kłopotów. Tak o obowiązującym od 3 lipca br. Market Abuse Regulation (MAR) – rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadużyć na rynku, wprowadzającym m.in. nowe zasady przekazywania informacji poufnych na temat podmiotów, których akcje znajdują się w obrocie publicznym, mówią menedżerowie spółek. I to zarówno tych największych, jak i mniejszych. Wprowadzone właśnie regulacje obejmują bowiem nie tylko podmioty, które wprowadzają akcje na rynek regulowany (Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie), lecz – co jest nowością – także tych, których instrumenty znajdują się w alternatywnym systemie obrotu (a więc na NewConnect i Catalyst).

Reklama


Reklama


Rozporządzenie MAR zostało przyjęte przez unijnych decydentów 16 kwietnia 2014 r. Przedsiębiorcy sądzili, że dzięki blisko dwuletniemu okresowi vacatio legis uda się rozwiać wszelkie wątpliwości związane ze stosowaniem nowych regulacji. Okazało się jednak, że nadzieje pozostały złudne. Nadal mnożą się pytania i wątpliwości. Wielu przedsiębiorców nie rozumie nowych przepisów. Sytuację utrudnia to, że niektóre obecnie wciąż obowiązujące polskie przepisy są niezgodne z treścią (wchodzącego wprost) unijnego rozporządzenia. Nie wszystkie bowiem akty prawne znowelizowano na czas. Ministerstwo Finansów wciąż pracuje nad nowelizacją ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.). Miała wejść w życie 3 lipca, wciąż jednak jest w powijakach. A za nieprzestrzeganie rozporządzenia grożą horrendalnie wysokie kary.

Postanowiliśmy przygotować ściągawkę dla tych, którzy jeszcze o MAR nie słyszeli albo wiedzą, że powinni jak najszybciej wdrożyć regulacje w swoich firmach. 

1. JAKIE ZMIANY WPROWADZA MAR?

Najistotniejsze zmiany to:

● wprowadzenie nowego reżimu funkcjonowania informacji poufnych (w tym stworzenie jednolitej definicji informacji poufnej w całej UE);

● rozszerzenie obowiązków w zakresie raportowania transakcji instrumentami finansowymi przez członków organów spółki oraz osoby z nimi związane;

● rozszerzenie istniejących do tej pory przepisów dotyczących nadużyć na rynku m.in. o nadużycia także na alternatywnych systemach obrotu czy maklerskich platformach kojarzenia ofert;

● wprowadzenie zakazu stosowania strategii realizowanych za pomocą transakcji wysokich częstotliwości prowadzących do nadużyć;

● wprowadzenie zakazu nadużyć zarówno na rynkach towarowych, jak i powiązanych z nimi rynkach instrumentów pochodnych oraz wzmocnienie współpracy pomiędzy organami regulacyjnymi rynku finansowego i rynku towarowego;

● wprowadzenie możliwości nakładania grzywien w wysokości co najmniej trzykrotności zysku osiągniętego w drodze nadużyć na rynku lub co najmniej 15 proc. obrotów w przypadku przedsiębiorstw. Nie ulega wątpliwości, że najważniejszą nowością jest wprowadzenie nowego reżimu funkcjonowania informacji poufnych. Na pierwszy rzut oka unijna regulacja jest korzystniejsza dla biznesu niż obowiązujące dotychczas w Polsce przepisy. Ale to tylko złudzenie. W praktyce może być bowiem trudniej.

2. JAKIE INFORMACJE NALEŻY PODAWAĆ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI?

Zgodnie z nowym podejściem przedsiębiorcy otrzymali znacznie więcej swobody w decydowaniu o tym, co należy raportować. Najogólniej rzecz ujmując – przedsiębiorcy przestaną korzystać z gotowego katalogu informacji bieżących i okresowych, wskazującego, jakie informacje podlegają raportowaniu. Skończy się zatem raportowanie z nosem wściubionym w ustawę o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.) i rozporządzenie (chodzi przede wszystkim o rozporządzenie ministra finansów z 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim; t.j. Dz.U.z 2014 r. poz. 133 ze zm.), które zostało zmienione od 30 czerwca br. Było to rozwiązanie, do którego z jednej strony emitenci się przyzwyczaili, a z drugiej – z uwagi na dość klarownie ujęty wykaz obowiązków – bezpieczne.

Teraz konieczne jest przyjęcie własnej wewnętrznej polityki dotyczącej informacji poufnych, dostosowanej do nowych unijnych regulacji. W przeciwnym razie biznes może się narazić na wysokie kary. Z rozporządzenia jasno bowiem wynika, że to na zarządach spółek spoczywa odpowiedzialność za właściwe zakwalifikowanie danego zdarzenia jako informacji poufnej.

3. JAK SIĘ ZMIENIŁA DEFINICJA INFORMACJI POUFNEJ?


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

  • Taka UE jest do likwidacji(2016-07-10 09:23) Odpowiedz 00

    UE tylko reguluje gospodarkę, którą niszczy. Zmartwieniem eurourzędasów nie jest to, że wszystko oklejone taką stertą przepisów w końcu zdechnie, tylko to, żeby mogi symulować pracę za gigantyczne pensje, które płacą im z naszych podatków. Nie przypominam sobie jednej dobrze rzeczy, którą UE zrobiła dla mnie - mieszkańca Europy.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama