statystyki

Gdy linie lotnicze zawiodą. Krok po kroku

autor: Małgorzata Raczkowska09.06.2016, 10:37; Aktualizacja: 09.06.2016, 10:41
Jeśli dojdzie do zaginięcia bagażu jeszcze na lotnisku, trzeba zgłosić się do punktu informacyjnego, wypełnić stosowny formularz PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię

Jeśli dojdzie do zaginięcia bagażu jeszcze na lotnisku, trzeba zgłosić się do punktu informacyjnego, wypełnić stosowny formularz PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopięźródło: ShutterStock

Ostatnia moja podniebna podróż okazała się koszmarem – opowiada pan Kamil. – W tamtą stronę linia lotnicza zgubiła mój bagaż. Zostałem, jak stałem – w dżinsach i swetrze, a miałem ważne spotkanie następnego dnia. Musiałem więc kupić garnitur. Bagaż znalazł się po dwóch dniach, ale uszkodzony. Z kolei gdy wracałem, samolot się spóźnił i czekałem pół dnia na lotnisku. Przewoźnik powiedział, że to z powodu strajku, więc nawet obiad mi się nie należy. Byłem zmęczony i zdegustowany. Mam zamiar zażądać od linii lotniczej odszkodowania. Co powinienem zrobić – pyta czytelnik.

Reklama


Reklama


Pana Kamila dotknęły dwa najczęstsze problemy zdarzające się podczas podróży samolotem. Jedna trzecia wszystkich skarg na linie lotnicze dotyczy zagubienia lub opóźnienia bagażu. W drugiej kolejności jest opóźnienie lotu. Zasady postępowania w takich sytuacjach są jednorodne, bez względu na rodzaj linii lotniczych, obowiązują więc też u tanich przewoźników oraz w lotach czarterowych.

Gdy przewoźnik zgubi nam bagaż

Jeśli dojdzie do zaginięcia bagażu jeszcze na lotnisku, trzeba zgłosić się do punktu informacyjnego, wypełnić stosowny formularz PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię. Przy tej okazji warto poprosić przewoźnika o finansowe wsparcie na zakup rzeczy pierwszej potrzeby (bielizna, kosmetyki). W razie odmowy można zrobić zakupy na własny koszt (tak powinien postąpić nasz czytelnik w opisanej sytuacji), a następnie przedstawić rachunki i zażądać zwrotu pieniędzy. Następnie należy złożyć reklamację już bezpośrednio u przewoźnika, określając swoje oczekiwania.

Gdy linie lotnicze zagubią bagaż lub zostanie on uszkodzony, mamy prawo żądać odszkodowania w wysokości maksymalnie 1131 SDR (ok. 5500 zł). Musimy jednak udowodnić wysokość szkody. Do wyceny wartości utraconych przedmiotów przydadzą się rachunki za ich zakup. Pomysłem na udokumentowanie zawartości bagażu może być również zrobienie zdjęć walizki i sporządzenie listy spakowanych przedmiotów. Jeśli nie potrafimy wykazać ich wartości, straty zostaną oszacowane na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu, a to jest na ogół mniej korzystne. Przewoźnicy zamieszczają w regulaminach zapisy pozwalające im uniknąć odpowiedzialności za wartościowe przedmioty przewożone w bagażu rejestrowanym. Dlatego takie rzeczy warto transportować w torbie podręcznej albo dodatkowo ubezpieczyć.


Pozostało jeszcze 62% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama