statystyki

Przedsiębiorca ma prawo do ochrony marki, którą stworzył

autor: Agnieszka Matusik31.05.2016, 07:11; Aktualizacja: 31.05.2016, 11:03

Na gruncie polskiego prawa twórcy marki (brand), rozumianej jako zespół elementów związanych z konkretnym produktem lub usługą, powinna przysługiwać ochrona prawna. Niestety, ochrona dóbr niematerialnych przedsiębiorców natrafia na problem dysfunkcjonalności rozwiązań prawnych.

Reklama


Reklama


Z jednej strony wypracowane mechanizmy mogą być niewystarczające, z drugiej – sądy napotykają trudności z zaklasyfikowaniem nietypowych sytuacji. Zjawiskiem gospodarczo-komunikacyjnym, które wymyka się przyjętym kwalifikacjom prawnym, jest marka.

W marketingu definiuje się ją zazwyczaj jako: nazwę, termin, znak, symbol, wzór lub ich kombinację, stworzoną w celu rozpoznania i odróżnienia określonych towarów lub usług przedsiębiorcy. Jednakże definicja ta nie wyczerpuje pojęcia marki. W przeciwnym wypadku byłaby zbieżna ze znakiem towarowym, który również może być wyrażony przez dowolny symbol, znak, cyfrę i służy odróżnianiu towarów/usług jednego przedsiębiorcy od oferty innych. Marka tymczasem to pojęcie szersze, które obejmuje grupę elementów, takich jak: grafika, slogan, dźwięk. Ma ona za zadanie identyfikować towary o konkretnej jakości oraz innych istotnych cechach. Dlatego jej elementem może być również receptura produktu, będąca jednocześnie nośnikiem jakości czy określonego smaku, czego doskonałym przykładem może być od wielu lat ta sama i objęta tajemnicą receptura Coca-Coli. Konsekwentne działania promocyjne sprawiają, że częścią marki staje się także grupa jej odbiorców oraz panująca na jej temat opinia. Elementem marki może być wreszcie wspierający ją ambasador – najczęściej osoba o statusie celebryty. Dla przykładu markę Nespresso – obok nazwy handlowej Nespresso, która jest jednocześnie znakiem towarowym – buduje również aktor George Clooney. Zasadnicze różnice pomiędzy marką a znakiem towarowym sprowadzają się więc do tego, że brand zawiera kilka elementów, które ze swojej natury nie mogą stanowić znaku towarowego. W efekcie utrudniona zostaje jednoznaczna kwalifikacja prawna marki jako przedmiotu ochrony prawa.


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama