statystyki

Jak wnieść znak towarowy aportem do spółki kapitałowej

autor: Michał Koralewski24.05.2016, 10:37; Aktualizacja: 24.05.2016, 10:37
Symbol znaku towarowego

Symbol znaku towarowegoźródło: ShutterStock

OPIS SYTUACJI: Trzy współpracujące do tej pory osoby zamierzają zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, aby w jej ramach kontynuować działalność gospodarczą pod wspólną firmą. Aby wyraźnie zaznaczyć odrębność powołanego podmiotu od prowadzonych przez nich uprzednio przedsiębiorstw, postanowili opracować nową, odrębną identyfikację wizualną spółki.

Reklama


Reklama


Chcąc przyspieszyć działania, jeden z przyszłych wspólników jeszcze przed powołaniem spółki zlecił zewnętrznej firmie opracowanie logotypu firmy. Osoba ta zamierza następnie wnieść prawa autorskie do znaku jako wkład niepieniężny (aport) do zawiązywanej spółki z o.o. Spółka zaś wystąpi z wnioskiem o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy. Przyszły wspólnik chce się przy tym zabezpieczyć na wypadek niepowodzenia przedsięwzięcia w ten sposób, żeby mógł odzyskać prawa do logotypu lub co najmniej ich z góry ustalony ekwiwalent.

Wobec zmian w prawie własności przemysłowej, które weszły w życie 15 kwietnia 2016 r., przyszli wspólnicy pragną przedyskutować, czy zamówiony utwór słowno-graficzny będzie mógł zostać uznany za znak towarowy, a także jakie zmiany zaszły w procedurze udzielania prawa ochronnego. Ponadto pojawiły się pytania o możliwość i sposób wniesienia utworu jako wkładu niepieniężnego do spółki. Wobec pojawiających się wątpliwości konieczne stało się także przewidzenie konstrukcji prawnej umożliwiającej wyjście ze spółki wspólnika stawiającego warunki udziału, przy jednoczesnym zachowaniu praw do znaku towarowego przez spółkę. Pozostali wspólnicy co do zasady zgadzają się na odpowiednią spłatę jednego z nich, ale pragną zachować spółkę oraz prawa autorskie do wnoszonego aportem utworu.

Tymczasem okazało się, że firma pracująca nad logotypem wykonała go niezgodnie z umową i niezbędne jest podjęcie stosownych działań, aby opracowywany znak odpowiadał wymaganiom zamawiającego. Zmiana zleceniobiorcy i wybór kolejnej agencji – ze względu na ustalony termin zawiązania spółki i czas potrzebny na stworzenie nowego projektu – nie wchodzą w grę.

Przyszli wspólnicy spółki z o.o. zaaranżowali spotkanie z radcą prawnym współpracującym z jednym z nich. Mają nadzieję, że dzięki rozmowie z prawnikiem uda im się wypracować satysfakcjonującą wszystkich współpracowników koncepcję umowy spółki z o.o., a także uzyskać informacje na temat procedury rejestracji znaku towarowego wniesionego do spółki jako aport.

● Etap I Przedstawienie problemów


Pozostało jeszcze 90% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama