statystyki

Dla banku notariusz ważniejszy niż radca prawny

autor: Jan Ludwikowski04.04.2016, 17:30
prawnik, biznes, umowa

Pełnomocnictwo polega na upoważnieniu do załatwienia określonej sprawy. W zależności od potrzeb mocodawcy osoba reprezentująca może być wyznaczona do dokonania bardzo wielu czynności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wydelegować pełnomocnika do odebrania na poczcie listu poleconego lub zarejestrowania auta.źródło: ShutterStock

Udzieliłam pełnomocnictwa radcy prawnemu, aby mógł dokonywać czynności związanych z moim rachunkiem bankowym – pisze pani Bożena. – Jednak prawnik został odesłany z kwitkiem. Pracownica stwierdziła, że może zaakceptować jedynie pełnomocnictwo notarialne. Natomiast dokument w zwykłej, pisemnej formie musi być najpierw sprawdzony pod kątem wiarygodności. Minął tydzień, a radca prawny nie otrzymał żadnej informacji z banku. Nie po to udzielałam pełnomocnictwa, abym musiała samodzielnie wszystko załatwiać. Mieszkam za granicą i przyjazd do kraju byłby dla mnie bardzo uciążliwy. Czy bank może odmówić pełnomocnikowi dostępu do informacji – pyta zirytowana czytelniczka

Reklama


Reklama


Pełnomocnictwo polega na upoważnieniu do załatwienia określonej sprawy. W zależności od potrzeb mocodawcy osoba reprezentująca może być wyznaczona do dokonania bardzo wielu czynności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wydelegować pełnomocnika do odebrania na poczcie listu poleconego lub zarejestrowania auta. Swojego reprezentanta można wyposażyć także w znacznie poważniejsze kompetencje. I takie pełnomocnictwa są bardzo często udzielane radcom prawnym i adwokatom. Dotyczą one nie tylko upoważnienia do występowania przed sądami. Profesjonalistę można wyposażyć w prawo do występowania przed osobami fizycznymi, prawnymi oraz organami administracji w określonej sprawie. Dlatego niezwykle ważne jest dokładne określenie treści, aby nie było wątpliwości, jaki jest rzeczywisty zakres umocowania.

Wprawdzie przepisy nie wykluczają możliwości udzielenia ogólnego pełnomocnictwa o treści: „Udzielam pełnomocnictwa do reprezentowania mnie przed bankiem”, ale odradzamy taką formę. Wskazany dokument może być bowiem zakwestionowany przez pracownika. Aby upoważnić podmiot niebędący właścicielem rachunku, należy wskazać zakres powierzonych kompetencji i prawo do otrzymywania informacji w ramach tajemnicy bankowej. Pełnomocnikiem nie powinna być osoba przypadkowa (patrz ramka). Dlatego na aprobatę zasługuje działanie czytelniczki, która powierzyła swe sprawy radcy prawnemu.

Bezpośrednio z dokumentu powinno wynikać, jakie czynności jest uprawniony podejmować pełnomocnik. Mocodawca może przekazać prawo do pobierania wyciągów, zakładania lokat lub dokonywania wypłat. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z wzoru pełnomocnictwa przygotowanego przez bank. Wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że dokument zostanie zaakceptowany przez pracownika. Bardzo istotne jest dogłębne przeanalizowanie treści pełnomocnictwa. W razie takiej potrzeby radzimy dodatkowo posłużyć się zwrotem „... i wszelkich innych czynności związanych z prowadzeniem rachunku”. Wtedy reprezentant będzie umocowany do działań należących do tak zwanego zwykłego zarządu. Oznacza to, że pełnomocnik uzyska prawo do dysponowania rachunkiem w takim zakresie jak jego mocodawca, z wyjątkiem kilku zastrzeżonych czynności. Należą do nich choćby: zamknięcie rachunku, dysponowanie nim na wypadek śmierci, uzyskanie karty płatniczej lub zaciągnięcie kredytu. Dla skuteczności takich działań niezbędne jest udzielenie pełnomocnictwa do poszczególnych czynności.

Co do zasady pełnomocnictwo może być udzielone na piśmie, a wystarczający jest podpis mocodawcy. Sprawa komplikuje się jednak, gdy czynność, którą ma przedsięwziąć reprezentant, wymaga formy szczególnej. Jako przykład można wskazać upoważnienie do sprzedaży nieruchomości. Ponieważ dla skuteczności takiej transakcji niezbędny jest akt notarialny, to również i pełnomocnictwa trzeba udzielić, korzystając z usług notariusza. Także same przepisy mogą zastrzegać konieczność użycia formy szczególnej. Na przykład złożenie przez pełnomocnika oświadczenia o odrzuceniu spadku wymaga pisma z podpisem urzędowo poświadczonym.


Pozostało jeszcze 54% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

  • Gustlik(2016-04-07 08:31) Odpowiedz 30

    samowola bankow w interpretowaniu prawa jest porazajaca

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama