statystyki

Urzędnik nie może udostępnić skanów akt sprawy e-mailem

autor: Piotr Pieńkosz09.03.2016, 08:26; Aktualizacja: 09.03.2016, 08:35
prawo

Kodeks postępowania administracyjnego nie tylko przyznaje stronom opisywane prawo, ale i określa reguły jego wykonywania. źródło: ShutterStock

Do naszego urzędu często trafiają e-maile od stron prowadzonych przez nas postępowań administracyjnych z wnioskami o udostępnienie za pośrednictwem poczty elektronicznej skanów akt sprawy. Jak powinniśmy reagować na tego typu prośby? Czy można urzeczywistnić prawo wglądu strony do akt postępowania właśnie za pośrednictwem e-maila – pyta urzędnik.

Reklama


Reklama


Nie. W takich sytuacjach urzędnicy powinni się negatywnie odnosić do kierowanych do nich wniosków. Ale po kolei.

Możliwość wglądu do akt sprawy jest jednym z najważniejszych praw strony postępowania administracyjnego opisanym w art. 73–74 ustawy z 14 grudnia 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23). Korzystanie z niego pozwala urzeczywistnić prawo strony do czynnego udziału w sprawie. Zapoznanie się z aktami nierzadko pozwala stronie wychwycić słabe punkty w działaniach organu administracji, a co za tym idzie, wypracować skuteczną linię obrony.

Kodeks postępowania administracyjnego nie tylko przyznaje stronom opisywane prawo, ale i określa reguły jego wykonywania. – Jest zasadą, że prawo wglądu do akt oraz sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów przysługuje stronie w obecności pracownika organu administracji publicznej w lokalu tego organu – wyjaśnia mecenas Konrad Kacprzak, dyrektor departamentu prawa administracyjnego w kancelarii prawnej Świeca i Wspólnicy.

– W ten sposób zostaje zabezpieczone prawo uczestników postępowania do ochrony przed dostępem do danych osobowych i informacji poufnych przez osoby nieuprawnione, a jednocześnie zostaje oddalone niebezpieczeństwo zniszczenia lub sfałszowania akt – dodaje nasz rozmówca. I właśnie względy ochrony danych osobowych, które znajdują się w aktach sprawy, sprawiły, że ustawodawca mocno ograniczył odchodzenie od przywołanej reguły. Udostępnianie akt sprawy w formie elektronicznej jest więc ściśle regulowane.

– Od 11 maja 2014 r. obowiązują przepisy pozwalające organowi na wyrażenie zgody na pełny dostęp do akt postępowania w formie elektronicznej. Dostęp ten jest jednak możliwy dopiero po sprawdzeniu, czy ubiegający się o ten wgląd podmiot jest stroną danego postępowania oraz tylko poprzez system teleinformatyczny organu. Rejestracja w systemie następuje na podstawie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP – podkreśla mecenas Kacprzak. Nasz rozmówca dodaje, że organ może umożliwiać identyfikację wnioskodawcy przez zastosowanie innych technologii, ale w takim przypadku muszą być spełnione szczegółowe warunki organizacyjne i techniczne określone w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z 21 kwietnia 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków organizacyjnych i technicznych, które powinien spełniać system teleinformatyczny służący do identyfikacji użytkowników (Dz.U. z 2011 r. nr 93, poz. 545). W takiej sytuacji dostęp do akt w formie elektronicznej również odbywa się przez system organu.


Pozostało jeszcze 56% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama