statystyki

Rewolucja w obowiązkach informacyjnych spółek publicznych musi poczekać

autor: Michał Bogacz, Cyryl Szudra17.11.2015, 10:05; Aktualizacja: 17.11.2015, 10:45

Jeżeli uda się wreszcie implementować unijną dyrektywę, to emitenci będą decydować, czy i które informacje poufne udostępnią do wiadomości publicznej. Za błędy zapłacą wyższe kary. Te wzrosną nawet 80-krotnie

Reklama


Reklama


Już wiadomo, że na zapowiadaną rewolucję w zakresie obowiązków informacyjnych spółek publicznych wobec Komisji Nadzoru Finansowego i rynku polskie firmy będą musiały jeszcze poczekać. Do 27 listopada Polska powinna była implementować do naszego porządku prawnego unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/50/UE z 22 października 2013 r. (tzw. Transparency II), nowelizującą m.in. dyrektywę z 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym (Dz.Urz. UE z 2013 r. L 294 s. 13). Już wiadomo, że termin nie zostanie dotrzymany. Wprawdzie do sejmu poprzedniej kadencji trafił projekt nowelizacji ustawy o ofercie publicznej ale nie zdążono go uchwalić. Niewykluczone jest jednak, że sejm nowej kadencji do tego projektu sięgnie.

Zmiany mają wejść w życie w dwóch turach. Drugą datą graniczną jest 3 lipca 2016 r. Wtedy bezpośrednio w Polsce zaczną co do zasady obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 596/2014 (MAR – Market Abuse Regulation). Do tej daty wszystkie kraje członkowskie UE są też zobowiązane wprowadzić przepisy implementujące regulacje dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/57/UE z 16 kwietnia 2014 r. (MAD – Market Abuse Directive, Dz.Urz. UE z 2014 r. L 173, s.179). Obie te regulacje wpłyną na zakres obowiązków informacyjnych spółek publicznych (zarówno notowanych na GPW, jak i na rynku NewConnect). Znacząco podwyższone będą też kary za naruszenie obowiązków informacyjnych, które mogą być nałożone zarówno na spółkę, jak i na osoby nią zarządzające.

1. Raporty okresowe według dyrektywy Transparency II

Jednym z celów dyrektywy jest zmniejszenie presji na emitentów, a w szczególności zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla małych i średnich emitentów w celu ułatwienia im dostępu do kapitału.

Dyrektywa wprowadza zasadę, zgodnie z którą państwa mogą nakładać na emitentów obowiązki składania raportów okresowych obejmujących sprawozdania finansowe w okresach rocznych i półrocznych. Tylko wyjątkowo państwo członkowskie może wprowadzić obowiązek częstszej publikacji informacji okresowych.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama