statystyki

Reforma postępowania administracyjnegi: Decyzja generalna nie podważa standardów

autor: Ewa Szewczyk, Marek Szewczyk16.09.2015, 07:18; Aktualizacja: 16.09.2015, 09:11
umowa, prawo, prawnik, podpis

Czy ze względu na obiektywny brak możliwości zapewnienia czynnego udziału uczestnikom imprezy masowej w postępowaniu prowadzonym w celu wydania decyzji o jej przerwaniu, zrezygnować z upoważnienia wojewodów do wydawania takich decyzji?źródło: ShutterStock

Problemem jest brak ogólnych reguł podejmowania aktów normatywnych odnoszących się do konkretnych sytuacji oraz wprowadzania ich do obrotu prawnego.

Reklama


Reklama


Od pewnego czasu na łamach Dziennika Gazety Prawnej toczy się debata, której przedmiotem jest podjęta próba głębokiej modernizacji procedury administracyjnej. Jednym z żywo dyskutowanych zagadnień, które ma objąć proponowana głęboka modernizacja procedury administracyjnej, jest instytucja decyzji generalnych. Ich istota sprowadza się do tego, że inaczej, niż w przypadku decyzji, o jakich mowa w art. 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego w obecnym jego brzmieniu (a więc rozstrzygających sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej określonych podmiotów – tj. osób fizycznych, indywidualnie określonych osób prawnych, organizacji społecznych czy jednostek organizacyjnych) regulacji zawartej w kodeksie miałyby zostać poddane procedury wydawania oraz wprowadzania do obrotu prawnego decyzji generalnych. Chodzi o decyzje, które rozstrzygają sprawy podmiotów dających się określić jedynie w sposób generalny – podobnie jak to jest w przypadku aktów normatywnych, z tym jednak że akty te miałyby odnosić się do sytuacji konkretnych, a więc w istocie jednorazowych, określonych w sposób niepowtarzalny.

Brak reguł ogólnych

W obecnym stanie prawnym można znaleźć wiele regulacji prawnych, zawierających upoważnienia do podejmowania tego rodzaju działań przez różne organy administracji publicznej. Problem polega jednak na tym, że jak dotychczas brak jest ogólnych reguł podejmowania tego rodzaju aktów oraz wprowadzania ich do obrotu prawnego, natomiast w licznych ustawach – zawierających upoważnienia do stanowienia tego rodzaju generalnych decyzji – brak jest jakiejkolwiek regulacji odnoszących się do kwestii trybu podejmowania takich aktów oraz wprowadzania ich do obrotu prawnego.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

  • jak coś działa to się tego nie powinno naprawiać(2015-09-16 09:50) Odpowiedz 00

    W dedykacji dla reformatorów prawa zacytuję słowa piosenki:
    "co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze spieprzyć".
    KPA może i nie jest doskonałe, ale się utarło, przemieliło, jest już zinterpretowane zwyczajem (optima est legum interpres consuetudo).
    Każde kolejne nowelizacje są jakościowo kiepskie, dziurawe, generujące więcej problemów niż miały rozwiązać. Język tych ustaw jest niezrozumiały, bełkotliwy, przepisy są niespójne i wewnętrznie sprzeczne. Nie sądzę, żeby ta nowelizacja odróżniała się od wszystkich pozostałych, więc apeluję do polityków nie psujcie już wszystkiego. Nasze państwo już dość jest zepsute.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama