Rękojmię należytego wykonywania powierzonych obowiązków będą musieli dawać nie tylko kandydaci na członków zarządu banku, lecz także osoby ubiegające się o zasiadanie w radzie nadzorczej. Stanie się tak w wyniku nowelizacji ustawy – Prawo bankowe.
Prawo bankowe (Dz.U. z 2012 r. poz. 1376 ze zm.) obecnie przewiduje, że założyciele i osoby przewidziane do objęcia stanowisk członków zarządu, w tym prezesa, dają rękojmię ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem. Nowelizacja – wdrażająca unijną dyrektywę CRD IV (sygn. 2013/36/UE) – przewiduje nie tylko szerszy krąg osób, których reputacja zostanie sprawdzona, lecz także zmianę treści rękojmi: będzie to gwarancja należytego wykonywania obowiązków.
– Zmiana może wydawać się niewielka, ale jest konieczna. Wynika to z objęcia wymaganiami w zakresie reputacji również kandydatów na członków organów nadzoru. A ci przecież bezpośrednio nie zarządzają bankiem – tłumaczy Artur Bilski z Instytutu Prawa Cywilnego WPiA UW.
Prawnik dodaje, że ogólnikowe ujęcie treści rękojmi oznacza jej powiązanie z konkretnymi kompetencjami: innymi wobec przyszłego członka zarządu, a innymi wobec kandydata do organu nadzoru.
Rękojmię będzie sprawdzała Komisja Nadzoru Finansowego. – Przy ocenie KNF będzie brała pod uwagę m.in. dotychczasową pracę na rynku finansowym, w szczególności informacje na temat karalności i udziału w postępowaniach nadzorczych – wyjaśnia Łukasz Dajnowicz, rzecznik komisji.
Oprócz właściwej reputacji potrzebne będą też kompetencje. Obecnie prawo bankowe wymaga ich one tylko od członków zarządu. Projekt nowelizacji zakłada, że także osoby przewidziane do objęcia stanowisk członków rady nadzorczej muszą posiadać wykształcenie i doświadczenie zawodowe niezbędne do kierowania bankiem.
– Trudno wyobrazić sobie skuteczne wykonywanie nadzoru korporacyjnego nad skomplikowaną instytucją finansową bez odpowiedniej wiedzy i praktyki – zauważa Artur Bilski.
Etap legislacyjny
Projekt ustawy w uzgodnieniach