statystyki

Małżeństwa homoseksualne zawarte za granicą będą legalne w Polsce?

autor: Piotr Szymaniak02.10.2014, 07:00; Aktualizacja: 02.10.2014, 08:00
małżeństwo homoseksualne

Prawnicy z Instytutu na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris alarmują, że polscy geje będą mogli zawierać małżeństwa za granicą. źródło: ShutterStock

Prawnicy z Instytutu na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris alarmują, że polscy geje będą mogli zawierać małżeństwa za granicą. Ich zdaniem furtka, która to umożliwi, znalazła się w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. MSW tłumaczy jednak, że możliwość zawierania takich związków za granicą już i bez tego istnieje.

reklama


reklama


Aby wstąpić w związek małżeński za granicą, należy uzyskać z urzędu stanu cywilnego zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających ślub. Negatywne przesłanki urzędnik określa w odniesieniu do polskiego prawa. Dokument zawiera przy tym dane obydwu przyszłych małżonków, więc wykluczone jest jego wydanie osobie, która zamierza poślubić osobę tej samej płci.

W Sejmie trwają jednak prace nad ustawą, która wprowadza oprócz tego nowy rodzaj dokumentu – zaświadczenie o stanie cywilnym. Zdaniem prawników z Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris to furtka dająca Polakom możliwość zawierania za granicą związków homoseksualnych i poligamicznych.

– W części krajów (w tym dopuszczających wielożeństwo i małżeństwa jednopłciowe) do zawarcia małżeństwa nie jest potrzebne zaświadczenie o braku przeszkód, ale wystarczy przedstawienie urzędowego zaświadczenia o stanie wolnym. Warunek ten spełnia projektowane zaświadczenie o stanie cywilnym – alarmuje Tymoteusz Zych z Ordo Iuris.

Co to oznacza?

– W państwach takich jak Malezja, w oparciu o zaświadczenie o stanie cywilnym, Polka będzie mogła wstąpić w związek poligamiczny, natomiast we Francji Polacy będą mogli zawierać małżeństwa jednopłciowe – tłumaczy Zych.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, które przygotowało projekt, zaprzecza, aby otwierało furtkę. Ta bowiem jest otwarta od lat. – W państwach, w których są dopuszczalne związki małżeńskie lub partnerskie osób tej samej płci, stosowana jest wewnętrzna, niestandardowa praktyka w zakresie wymaganych dokumentów. Często wystarczy do tego dowód osobisty, paszport czy odpisy aktów stanu cywilnego. Tak więc obecnie już istnieje możliwość zawierania przez obywateli polskich rzeczonych związków – tłumaczy Małgorzata Woźniak, rzeczniczka resortu, i podaje przykłady.

W Szkocji nie są wymagane żadne zaświadczenia z USC, w Hiszpanii wystarczy odpis aktu urodzenia, a w Wielkiej Brytanii dokument tożsamości i odpis aktu urodzenia. We Francji wystarcza dokument podróży. – Poza tym zawierane przez obywateli polskich związki nieuznawane przez ustawodawstwo krajowe, tak jak obecnie nie będą wywoływały skutków prawnych w Polsce, ponieważ nie jest i nie będzie przewidziana procedura ich rejestracji w polskim systemie rejestracji stanu cywilnego – uspokaja Małgorzata Woźniak.

Etap legislacyjny

Prace w komisjach

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • Krzysztof z Warszawy (katolik używający mózgu)(2014-10-07 09:31) Odpowiedz 70

    Ten idiota, który chce ślubu z koniem jest esencją polskiej głupoty i megalomanii, obskurantyzmu i pychy. - Do tego właśnie prowadzi w Polsce katolickie wychowanie w duchu hipokryzji. W każdym normalnym kraju tematy tak złożone jak ludzka płciowość, seksualizm, biologia dyskutowane są przez ludzi mających do tego formalne wykształcenie i reprezentujących wiedzę naukową. W Polsce dyskusja społeczna zaczyna się i kończy wśród tępych polityków i księży ignorantów, którzy żerując od wieków na urobionym społecznie posłuszeństwie i niczym niezasłużonym autorytecie manipulują ludźmi wg własnego uznania i interesu. Nie ma to nic wspólnego z Chrześcijaństwem. Zgodzę się jedynie z tym, że słowo "małżeństwo" w języku polskim ma źródłosłów męża i żony, stąd, w kraju, gdzie tępota góruje nad rozumem, a tradycja i folklor nad innowacją i myśleniem, trudno będzie zakorzenić odniesienie tego słowa do par jednopłciowych. Tu nad Wisłą myślimy stereotypami, symbolami i znakami, często oderwanymi od rzeczywistości, romantycznymi i idealnymi, bo tak jest łatwiej i wygodniej. Dlatego mimo tradycji uniwersyteckiej sięgającej średniowiecza, chętnie korzystamy z uproszczeń średniowiecznych. Gdyby nie lęk przed światem zapalilibyśmy i stosy, żeby z miłości i po chrześcijańsku spalić to, co niewygodne i mieć pewność, że ogień iście piekielny zaczął się już tutaj.

  • Piotr(2015-02-01 20:54) Odpowiedz 31

    Zgadzam się w pełni z Panem Krzysztofem. Te smutne i żenująco głupie komentarze nie dodają nic pożytecznego do publicznej debaty..

    Związki partnerskie istnieją już od kilku, a w co niektórych krajach od kilkunastu, lat. Tak naprawdę prawo poprostu goni rzeczywistość bo czy to się komuś podoba czy nie, żyją wsród nas i tworzą rodziny - we wszystkich tego słowa znaczeniach - rownież pary jednopłciowe i nie słyszę żadnych rzeczowych argumentów dlaczego nie pozwolić tym parom sformalizować ich relacji.

    Ciekawe jest co dzieje się obecnie w Stanach gdzie sądy okręgowe - a niedługo może też federalny sąd najwyższy - już od kilku lat wydają orzeczenia w których mówią że nie istnieje żaden powód, prócz doktrynalnych lub religijnych, dla którego możnaby traktować pary jednopłciowe jako obywateli drugiej kategorii.

    Spodziewam się że dużo wody jeszcze musi upłynąć aby polskie trybunały doszły do podobnych konkluzji, ale mam nadzieję że wcześniej czy pózniej tak się stanie...

  • Nie ma juz teczy PO deszczu?(2014-10-02 14:49) Odpowiedz 12

    to znaczy sie,ze nie bedzie juz pedalow u rowerow i nie bedzie teczy PO deszczu ?

  • Manie jak to sie robi sex pedalow ? (OJ)(2014-10-02 14:46) Odpowiedz 13

    Kiedys to rowery mialy pedaly,a teraz to te czesci ruchcze maja jakies nowoczesne nazwy "europejskie" geje.
    To totalitarne unijne bagno dyskryminuje zwierzeta,bo nie maga brac slubu tylko tak na dziko sie bzykaja,a to wedlug unii jewropejskiej nie jest normalne,tak ja nie jest nowmalne,a nawet zagrazajace demokracji malzenstwa kobiety i meszczyzny,a jakiez niebezpieczne sa dzieci,to nienormalne.
    Normalne to dwa chlopy,albo trzech,czterech i zbiorowe dmuchaie tam gdzie jest sr,anie !

  • Autor(2014-10-31 20:49) Odpowiedz 12

    To takie bycie psem ogrodnika. Jeśli Polacy chcą wziąć słub za granicą, bo w Polsce jest Ordo Iuris i inne zamordystyczne organizacje, i takiej możliwości w tym momencie nie ma, to jak najbardziej mają prawo zawierać małżeństwo za granicą. W czym problem??? Wstyd dla Ordo Iuris

  • ela(2014-10-03 07:59) Odpowiedz 16

    Jakie małzeństwo? Przecież małżeństwo to związek kobiety i mężczyzny. W głowach wam się poprzewracało czy co?

  • To ja chce slub z koniem ? Gdzie taki urzad jest?(2014-10-02 14:15) Odpowiedz 13

    "Malzenstwa jednoplciowe" ?
    To znaczy,ze bede mogl POslubic konia ?
    Prosze o wyjasnienie mnie prostemu chlopu ze wsi,ktory od dzicka widzial,ze zawsze byk skakal PO krowie i rodzily sie cieleta,a czy PO pedalowaniu wyknuja sie jakies POtwory ?
    Jak dwoch pedalow robia POtwory,jedn wsadza drugiemu w du.e,a gdzie wydalaja kupe ?

  • Nie ma juz kobiet i meszczyzn,bedzie TOTO POtwor(2014-10-03 07:57) Odpowiedz 14

    "Malzenstwa homoseksualne" ? Malzenstwa sa tylko kobiety z meszczyzna,a inne tzw. "zwiazki" to obrzydliwe POwiazania zboczencow,degeneratow,ze schorzeniami ,a wedlug le,wakow I liberalow nie ma juz kobiety ani meszczyzny,sa POtwory o nazwie TOTO.
    Teraz czerwona I PObarwiona holota przy wsparciu totalitarengo unijnego kolchozu i masonerii beda przerabiac ubikacje WC na jednopokojowe z napisem "czy pani sika na stojaco".Trzeba tez przerabiac urzedy stanu cywilnego,bo w imie rownosci ktos moze brac slub z koniem,koza I jak na pietro wprowadzi ?

  • pan logik(2014-10-02 10:18) Odpowiedz 01

    Myślę, że małżeństwa cywilne są najlepszym rozwiązaniem - związki partnerskie to za mało, a małżeństwa kościelne za dużo. Małżeństwa cywilne par homoseksualnych są nieuniknione w prawdziwej demokracji. Co do poligamii to jest ona moim zdaniem całkowicie sprzeczna z polską kulturą. Gdybyśmy byli kalifatem to jak najbardziej póki w Polsce nie ma islamskiej większości powinna być zakazana.

  • Magda(2015-01-16 16:50) Odpowiedz 01

    Zgadzam sie z Panem Krzysztofem I wspolczuje idiocie, ktoremu pozostalo zycie I wspolzycie z koniem. No ale niektorym nic innego nie powinno sie przydazyc I maja dokladnie to na co zasluguja - czyli papke zamiast mozgu I konia.

  • r(2014-10-03 07:24) Odpowiedz 01

    a niech sobie biorą, byle nie szkodzili innym, lepsze to niż gwałty, pedofilia itp. patologie, poligamia może być ciekawa, ale niedobór kasy, to jedna z barier

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama