Okazało się, że po dokonaniu przez Ministerstwo Finansów jeszcze raz analizy potencjalnych zysków z tego tytułu do budżetu wpłyną z kieszeni kierowców co najwyżej 82 mln zł. Taką kwotę zapisano w projekcie nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2013.

– Dochody z tytułu wszystkich grzywien nakładanych w formie mandatów, realizowane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zaplanowano na kwotę 86 mln zł – precyzuje Wiesława Dróżdż, rzeczniczka Ministerstwa Finansów.

Od początku roku do 31 lipca z tego tytułu wpłynęło do państwowej kasy jedynie 48 881 875,24 zł. Jaką część tej kwoty stanowią wpływy tylko z mandatów za fotoradary? Nie wiadomo.

14 razy mniej pieniędzy, niż zaplanował minister finansów, trafi z mandatów do budżetu

– Z uwagi na uwarunkowania systemowe (jeden rachunek bankowy, do którego przypisane są mikrorachunki tworzone do każdej wystawionej kary i grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego) obecnie brak jest możliwości wyszczególnienia tej kwoty – mówi Aleksandra Kobylska z GITD.

To drugi rok z rzędu, kiedy resortowi finansów nie udaje się uzyskać zaplanowanych wpływów z fotoradarów. W ubiegłym roku zakładane przychody miały wynieść 1,2 mld zł. W rzeczywistości udało się uzyskać nieco ponad 32 mln zł.

W tym roku wpływy miały być większe, bo i urządzeń do rejestrowania przekroczeń prędkości przybyło. Od początku 2013 r. inspekcja miała do dyspozycji o 240 fotoradarów więcej, a następne 60 urządzeń ma zostać zainstalowane do końca września.

– Z tej puli funkcjonują już 44. Koszt instalacji 300 nowych urządzeń wyniósł 46,2 mln zł – informuje Alvin Gajadhur, rzecznik GITD.

Tymczasem w Sejmie trwają prace nad projektami nowelizacji kodeksu drogowego, które zakładają zmianę przeznaczenia środków uzyskiwanych dzięki fotoradarom. Posłowie chcą, aby od nowego roku pieniądze te były przeznaczane na rzecz albo Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa dróg, albo specjalnie powołanej fundacji świadczącej wsparcie dla ofiar wypadków drogowych.

375 tyle wszystkich fotoradarów ma ITD