statystyki

ITD nie może używać mobilnych fotoradarów. Kierowcy z szansą na podważenie mandatów

autor: Piotr Szymaniak16.01.2018, 07:30; Aktualizacja: 16.01.2018, 07:51
W konsekwencji dalsze używanie fotoradarów AD9 C przez ITD będzie niezgodne z prawem, ponieważ przyrządy stosowane przy utrzymaniu porządku publicznego podlegają prawnej kontroli metrologicznej

W konsekwencji dalsze używanie fotoradarów AD9 C przez ITD będzie niezgodne z prawem, ponieważ przyrządy stosowane przy utrzymaniu porządku publicznego podlegają prawnej kontroli metrologicznejźródło: Newspix
autor zdjęcia: PIOTR JEDZURA

 Sąd Okręgowy w Łodzi uniewinnił kierowcę obwinionego o przekroczenie prędkości. Wszystko dlatego, że używane przez Inspekcję Transportu Drogowego fotoradary nie zostały poddane prawnej kontroli metrologicznej ze strony Głównego Urzędu Miar. W konsekwencji ITD powinna przestać korzystać ze wszystkich swoich mobilnych fotoradarów do czasu, aż producent dopełni formalności związanych z zatwierdzeniem urządzenia.

Reklama


Jeśli nie, można się spodziewać, że kierowcy ze zbyt ciężką nogą będą masowo kwestionować prawidłowość pomiarów. – Dla tych już skazanych to jest też szansa na wznowienie postępowania. Ujawniła się bowiem nowa istotna okoliczność, o której w momencie orzekania ani kierowca, ani sąd nie wiedzieli – mówi prof. Ryszard Stefański z Uczelni Łazarskiego.

ITD posiada 29 mobilnych fotoradarów czeskiej firmy Ramet typu AD9 C. Przed dopuszczeniem do użytkowania producent uzyskał dla nich tzw. zatwierdzenie typu. Kłopot w tym, że następnie dokonał zmian w oprogramowaniu, bez przeprowadzenia odpowiedniej procedury w zakresie zmiany przez GUM decyzji zatwierdzenia typu.

Co prawda art. 8f ust. 4 ustawy prawo o miarach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 884 ze zm.) stanowi, że na wniosek producenta prezes GUM może zmienić wydaną decyzję zatwierdzenia typu, w szczególności w przypadku modyfikacji przyrządu pomiarowego, jeżeli mają one lub mogą mieć wpływ na wyniki pomiarów, po ponownym przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania typu. Wówczas to prezes GUM decyduje, czy zmiana jest istotna i implikuje konieczność wykonania badań (a nawet przeprowadzenia całej procedury od początku), czy też nie.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • nkio(2018-01-16 08:15) Zgłoś naruszenie 151

    Jaki jest sens istnienia ITD, skoro TIR-y powinny jeździć poza obszarem zabudowanym 70 km/h, a tylko na drogach najwyższej kategorii, łącznie z autostradami, 80 km/h, natomiast jeżdżą regularnie na wszystkich drogach 90-100 km/h i oczywiście nie mają zwyczaju zwalniać wjeżdżając w obszar zabudowany. Obawiam się nawet, że gdyby jakiś kierowaca ciężarówki próbował jeździć zgodnie z przepisami, to właściciel firmy transportowej by go szybko zwolnił, bo przestałby być konkurencyjny na rynku. Gdyby zaś wszyscy zwolnili, zwolniłaby również gospodarka, bo ciężarówki zamiast przejechać dziennie - powiedzmy - 500 km, przejeżdżałyby np. tylko 300. Po cholera ta cała zabawa w ciuciubabkę???...

    Odpowiedz
  • Carl(2018-01-16 09:49) Zgłoś naruszenie 23

    Pomogę w: - anulacji podwójnego ubezpieczenia, - umorzeniu mandatu z fotoradaru, - umorzeniu mandatu z przejazdu na czerwonym świetle. Indywidualna wycena. Carl1980@wp.pl

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane