statystyki

Jak od 1 października zadbać o ochronę firmowego koloru

autor: Michał Koralewski11.10.2017, 09:29; Aktualizacja: 13.10.2017, 09:02
Prezes spółki słyszała o zmianach w prawie własności przemysłowej oraz rozszerzeniu definicji znaku towarowego.

Prezes spółki słyszała o zmianach w prawie własności przemysłowej oraz rozszerzeniu definicji znaku towarowego.źródło: ShutterStock

OPIS SYTUACJI: Produkty ABC sp. z o.o. wyróżniają się na rynku charakterystycznym kolorem opakowania. Wprawdzie spółka posiada zarejestrowany znak towarowy, ale chciałaby też zastrzec firmowy kolor. Co więcej, ze względu na zwiększenie nakładów na sprzedaż internetową oraz mobilne kanały dystrybucji zarząd pragnie zlecić opracowanie melodii mającej być swoistą wizytówką jej produktów. Prezes spółki słyszała o zmianach w prawie własności przemysłowej oraz rozszerzeniu definicji znaku towarowego. Planuje zatem uzyskanie dodatkowej ochrony także dla tego wyróżnika.

Reklama


● Etap I

Znaki towarowe i nie tylko

Wspólnicy oraz członkowie zarządu spółki zaprosili do biura radcę prawnego. Na spotkaniu pojawili się także menedżerowie. Wszyscy mają nadzieję, że konsultacje pozwolą im na uzyskanie rzetelnej oceny sytuacji prawnej spółki.

– Witam państwa na naszym spotkaniu – rozmowę rozpoczął Jan Kowalski, większościowy wspólnik ABC sp. z o.o. – W szczególności zaś witam pana mecenasa. Nie ukrywam, że liczymy na owocne spotkanie oraz wsparcie merytoryczne z pana strony.

– Dziękuję za zaproszenie i zaufanie – odpowiedział prawnik. – W istocie to moje pierwsze spotkanie w państwa spółce w tak szerokim gronie, jednak liczba i waga kwestii pozostających do omówienia oraz decyzji do podjęcia przez państwa czyni je zrozumiałym. Zapoznałem się z informacjami przekazanymi mi przez panią prezes Janinę Nowak, możemy zatem przystąpić do dyskusji. Pozostaję do państwa dyspozycji.

– Panie mecenasie – rozpoczęła Janina Nowak. – Starałam się opracować listę naszych problemów i wątpliwości i uszeregować je według zagadnień, których one dotyczą. Pierwsze na naszej liście są kwestie związane ze znakami towarowymi. Słyszeliśmy o zmianach w prawie i nowym rozporządzeniu unijnym w sprawie znaków towarowych. Podobno umożliwia ono uzyskanie ochrony także na niegraficzne wyróżniki przedsiębiorstwa. Czy moglibyśmy zatem zastrzec na rzecz naszej spółki również kolor i melodię? – zapytała.

CO NA TO PRAWO? RADA 1

– Na wstępie zwrócę uwagę, że zmiany dotyczą wspólnotowych znaków towarowych – rozpoczął odpowiedź radca prawny. – A właściwie obecnie unijnych znaków towarowych. Przepisy krajowe, w tym polskiej ustawy o własności przemysłowej, nie uległy na razie zmianie. Faktycznie zaś rozszerzeniu uległ katalog oznaczeń, które będą mogły być zarejestrowane jako unijny znak towarowy. Po pierwsze, będą to jakiekolwiek oznaczenia, w szczególności składające się z wyrazów, łącznie z nazwiskami, lub rysunków, liter, cyfr, kolorów, kształtu towarów lub ich opakowań, a nawet dźwięków.

CO NA TO PRAWO? RADA 2

– I tak całkowicie swobodnie, bez żadnych ograniczeń, każdy kształt, kolor i dźwięk będzie można zarejestrować jako znak towarowy? – zapytał Adam Woźniak, wiceprezes zarządu.

– Niezupełnie, aż tak duża swoboda nie jest zakładana – odpowiedział prawnik. – Zapewne przyniosłoby to więcej szkód niż korzyści. Podobnie jak dotychczas, znak towarowy musi mieć zdolność odróżniającą, czyli pozwalać na wyróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od produktów innego. Ponadto rejestrowane oznaczenie musi być przedstawione w sposób pozwalający na jednoznaczne i dokładne określenie przedmiotu ochrony. Bez wątpienia zatem znacznym ograniczeniem są granice percepcji ludzkiej w odniesieniu do wyróżników innych aniżeli tradycyjne znaki towarowe.

– Zatem w jaki sposób będzie rejestrowany znak towarowy będący kolorem albo dźwiękiem? – dopytywała się Janina Nowak.

– Tu z pomocą przyszła Komisja Europejska, wydając rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego. Jak czytamy w jego treści, jeżeli przykładowo znak towarowy składa się wyłącznie z jednego koloru bez konturów, przedstawia się go do rejestracji przez złożenie reprodukcji koloru wraz ze wskazaniem tego koloru przez odniesienie do powszechnie uznanego kodu koloru. Chodzi tu zatem o opisanie rejestrowanego oznaczenia w stosowanej palecie barw, np. RGB.

Natomiast w przypadku znaku towarowego składającego się wyłącznie z dźwięku lub zestawienia dźwięków, przedstawia się go w formie pliku dźwiękowego odtwarzającego dany dźwięk lub przez dokładne przedstawienie dźwięku w formie zapisu nutowego. Co więcej, rozporządzenie to opisuje sposoby prezentacji znaków towarowych składających się z kombinacji różnych form zapisu. Oznaczenie takie może więc przybrać formę czy to zestawienia obrazu i dźwięku, czy też znaku towarowego znajdującego się w ruchu itd. Nowe przepisy dopuszczają także rejestrację znaków towarowych będących hologramami bądź utworami wideo albo kształtem trójwymiarowym.

– Istne bogactwo form – zażartował Jan Kowalski. – Cieszy mnie to, gdyż spółka swego czasu zamierzała uzyskać ochronę na charakterystyczny kolor naszych produktów. Na wzór sieci komórkowych identyfikujących się przypisanymi sobie barwami. Niemniej jednak dotychczas było to utrudnione. O możliwości zastrzeżenia znaku w formie utworu dźwiękowego czy wideo nawet nie wspomnę.

– Zgadza się – odrzekł radca prawny. – Wspomniane sieci komórkowe korzystały z instytucji wtórnej zdolności odróżniającej oznaczenia, nie było zaś możliwe uprzednie zastrzeżenie koloru bądź ścieżki dźwiękowej.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama