Trzy pytania do KATARZYNY GŁOWACKIEJ, radcy prawnego z kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni - Czy promocyjne banery zamieszczane w internecie, których nie można zamknąć, są zgodne z prawem?
● Czy promocyjne banery zamieszczane w internecie, których nie można zamknąć, są zgodne z prawem?
– Takie nieuczciwe praktyki stosowane przez reklamodawców mogą naruszać przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej art. 16 ust. 1 pkt 5 stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu. Za niezgodne z prawem należy więc uznać reklamy ukrywające lub też nieposiadające znacznika zamknięcia okna lub też baner reklamowy chowający się za belką przeglądarki internetowej.
● Jakie jeszcze internetowe reklamy mogą być niezgodne z prawem?
– Za niezgodne z prawem można uznać reklamy w formie okienek internetowych wyskakujących nad przeglądaną stroną i nieposiadające symbolu umożliwiającego ich zamknięcie. Należałoby się również zastanowić nad zgodnością z prawem reklam wyświetlanych w okienkach typu pop-under, czyli oknach otwieranych automatycznie wraz z otwarciem strony głównej, ale wyświetlanych pod stroną przeglądaną, przez co stają się one widoczne dla użytkownika dopiero po zamknięciu strony przeglądanej. Wątpliwości co do zgodności z prawem mogą powstać też przy reklamach typu Interstitial, które pobierane są w niewidoczny dla użytkownika sposób, a następnie wyświetlane przez określony czas w trybie pełnoekranowym przed wyświetleniem strony, z której użytkownik internetu chciał skorzystać.
● Czy za reklamę niezgodną z prawem odpowiada przedsiębiorca, który ją zamówił, czy firma, która ją przygotowała?
– Krąg podmiotów ponoszących odpowiedzialność cywilną oraz karną określa precyzyjnie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czynu nieuczciwej konkurencji dopuszcza się nie tylko firma zamawiająca wykonanie reklamy, lecz także agencja reklamowa będąca wykonawcą oraz inni przedsiębiorcy zajmujący się profesjonalnym przygotowaniem reklam.