Trzy pytania do KATARZYNY GŁOWACKIEJ, radcy prawnego z kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni - Czy promocyjne banery zamieszczane w internecie, których nie można zamknąć, są zgodne z prawem?
● Czy promocyjne banery zamieszczane w internecie, których nie można zamknąć, są zgodne z prawem?
– Takie nieuczciwe praktyki stosowane przez reklamodawców mogą naruszać przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej art. 16 ust. 1 pkt 5 stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu. Za niezgodne z prawem należy więc uznać reklamy ukrywające lub też nieposiadające znacznika zamknięcia okna lub też baner reklamowy chowający się za belką przeglądarki internetowej.
● Jakie jeszcze internetowe reklamy mogą być niezgodne z prawem?
– Za niezgodne z prawem można uznać reklamy w formie okienek internetowych wyskakujących nad przeglądaną stroną i nieposiadające symbolu umożliwiającego ich zamknięcie. Należałoby się również zastanowić nad zgodnością z prawem reklam wyświetlanych w okienkach typu pop-under, czyli oknach otwieranych automatycznie wraz z otwarciem strony głównej, ale wyświetlanych pod stroną przeglądaną, przez co stają się one widoczne dla użytkownika dopiero po zamknięciu strony przeglądanej. Wątpliwości co do zgodności z prawem mogą powstać też przy reklamach typu Interstitial, które pobierane są w niewidoczny dla użytkownika sposób, a następnie wyświetlane przez określony czas w trybie pełnoekranowym przed wyświetleniem strony, z której użytkownik internetu chciał skorzystać.
● Czy za reklamę niezgodną z prawem odpowiada przedsiębiorca, który ją zamówił, czy firma, która ją przygotowała?
– Krąg podmiotów ponoszących odpowiedzialność cywilną oraz karną określa precyzyjnie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czynu nieuczciwej konkurencji dopuszcza się nie tylko firma zamawiająca wykonanie reklamy, lecz także agencja reklamowa będąca wykonawcą oraz inni przedsiębiorcy zajmujący się profesjonalnym przygotowaniem reklam.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama