Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy prawo łowieckie, przedłożony przez ministra środowiska. Przewiduje on m.in. wzmocnienie uprawnień właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości przy tworzeniu obwodów łowieckich, zwiększenie stopnia wykonania planów łowieckich, a także możliwość ustanawiania zakazu polowań na nieruchomości oraz obowiązki informacyjne dotyczące organizacji polowań zbiorowych.
„Wykonywanie polowań jest działalnością legalną, ściśle określoną przepisami prawa, mającą na celu regulowanie liczebności zwierząt łownych w celu m.in. ograniczania szkód wyrządzanych przez nie w gospodarce rolnej i leśnej. Jak istotne z punktu widzenia gospodarki narodowej jest regulowanie liczebności danej populacji, pokazuje przykład rozszerzania się ASF na terenie Polski” - mówi rzecznik resortu Paweł Mucha.
„Utrudnianie lub uniemożliwianie wykonywania polowania jest przede wszystkim niebezpieczne. Las był otwarty, jest otwarty i będzie otwarty dla wszystkich obywateli. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że wykonywanie polowania jest czynnością realizowaną w imieniu państwa, a swoje oparcie znajduje w dbaniu o interes społeczny - szkody wyrządzane przez dzikie zwierzęta, zagrożenie ryzykiem wypadków na publicznych drogach, ASF. W ustawie zawarto przepisy dające narzędzia do dbania o interes społeczny" - dodaje rzecznik.
Nowelizacja ustawy realizuje wyrok TK z 10 lipca 2014 roku, którego nie wykonała koalicja PO-PSL. Projekt ustawy uwzględnia poszanowanie prawa własności właścicieli gruntów, na których znajdują się obwody łowieckie, jak również zakłada szeroki wachlarz konsultacji społecznych dotyczących ustalania granic obwodów.
Wprowadzenie ustawy zapewni wykonanie: 1) wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 lipca 2014 r. (TK za niezgodne z ustawą zasadniczą uznał istniejące przepisy uniemożliwiające właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości wyrażenie opinii w sprawie włączenia jej do obwodu łowieckiego i wskazał na niedostatecznie uregulowany obowiązek informacyjny wobec właścicieli, których nieruchomość została włączona obwodu łowieckiego); 2) wprowadzenie mechanizmów prawnych wzmacniających nadzór ministra środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim (PZŁ) oraz dyscyplinujących dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich.
W projekcie ustawy przewidziano możliwość wystąpienia przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości objętej obwodem łowieckim do sądu z wnioskiem o ustanowienie na niej zakazu wykonywania polowania ze względu na jego przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne (w każdym momencie, właściciel lub użytkownik będzie mógł wystąpić do sądu o zniesienie tego zakazu). Rozwiązanie to jest kompromisem między prawami właściciela lub użytkownika, który jest przeciwnikiem polowań, a koniecznością prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej, będącej elementem ochrony środowiska.
Istotną zmianą będzie możliwość wypowiedzenia umowy dzierżawy kołu łowieckiemu, które nie realizuje rocznego planu łowieckiego na poziomie co najmniej 80 proc., w każdym z trzech następujących po sobie lat. Rozwiązanie to będzie również pomocne w walce z afrykańskim pomorem świń (ASF).
Ponadto zgodnie z projektem nowelizacji, sejmik województwa (w uchwale) będzie dokonywał w obrębie województwa podziału na obwody łowieckie i zmiany ich granic. O projekcie uchwały, dotyczącym podziału województwa na obwody łowieckie, marszałek województwa będzie informował na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz za pośrednictwem wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast. Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, które mają być włączone do obwodu łowieckiego, będą mogli wnosić uwagi do projektu uchwały. Powinny one być rozpatrzone przez marszałka województwa w ciągu 30 dni od daty upływu terminu ich składania.
Zgodnie z projektem noweli, właściciele lub użytkownicy wieczyści będą mogli wystąpić do urzędu marszałkowskiego o wypłatę odszkodowania, gdy objęcie nieruchomości obwodem łowieckim uniemożliwi lub istotnie ograniczy korzystanie z niej na dotychczasowych zasadach.
Projekt nowelizacji wprowadza także obowiązki informacyjne dotyczące polowań zbiorowych. Dzierżawcy albo zarządcy obwodów łowieckich będą musieli pisemnie poinformować o planowanych polowaniach zbiorowych właściwych: wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast oraz nadleśniczych – z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Informacja ta będzie podawana przez właściwy organ samorządu do publicznej wiadomości w obwieszczeniu lub na stronie internetowej danego urzędu – nie później niż w ciągu 5 dni od jej otrzymania.
Właściciel, posiadacz lub zarządca gruntu będzie mógł, nie później niż na 3 dni przed planowanym polowaniem zbiorowym – zgłosić sprzeciw. Zostanie on uwzględniony jednak tylko wtedy, gdy polowanie będzie zagrażać bezpieczeństwu lub życiu ludzi. Rozwiązanie to nie dotyczy polowań indywidualnych – z powodów logistycznych niemożliwe byłoby informowanie z wyprzedzeniem każdego właściciela nieruchomości o polowaniu indywidualnym. Możliwe natomiast będzie wystąpienie do dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego z prośbą o udostępnienie informacji o polowaniach z ewidencji polowań indywidualnych.
Zgodnie z projektem noweli, dokarmianie zwierzyny (zwłaszcza gdy może to wpłynąć na zmniejszenie szkód wyrządzanych przez nią w uprawach rolnych i gospodarce leśnej) – będzie wymagało od dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich uzgodnienia z właścicielem (posiadaczem lub zarządcą) gruntu miejsca wyłożenia karmy. Jednocześnie dokarmianie przestanie być obowiązkowe, czyli będzie stosowane w zależności od potrzeb np. w celu zapewnienia zwierzętom przetrwania w trudnych warunkach atmosferycznych (np. mroźnej zimy) lub ograniczenia szkód w płodach rolnych.
Ponadto po zmianach Państwowa Straż Łowiecka będzie zobowiązana współpracować z Policją, Polskim Związkiem Łowieckim i Strażą Leśną.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.