Problemy z dostawami towarów na tereny objęty powodzią są nieuniknione. Czy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźnienia? Jak to wygląda w przypadku transportu międzynarodowego, a jak w odniesieniu do krajowego? Czy mamy do czynienia z siłą wyższą?
Przykład
Jestem przewoźnikiem drogowym i miałem dokonać dostawy na tereny objęte powodzią. Niestety trasa jest nieprzejezdna lub zablokowana z powodu przejścia fali powodziowej, wskutek czego przewóz doznaje opóźnień. Czy ponoszę z tego powodu odpowiedzialność?
Powódź 2024 – przewóz międzynarodowy
W przypadku przewozu drogowego międzynarodowego, jako przewoźnik jesteś zwolniony od odpowiedzialności za opóźnienie dostawy, jeżeli spowodowane to było okolicznościami, których nie mogłeś uniknąć i których następstwom nie mogłeś zapobiec.
Powódź a problemy z przewozem
Okoliczności powodujące zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie muszą być uznane za nieuniknione. Co jednak istotne, dowód wystąpienia takich zdarzeń, a także tego, że okoliczności te były nieuniknione w przewozie i przemożne oraz wpływu tych okoliczności na przewóz – ciąży w ewentualnym postępowaniu sądowym na tobie jako na przewoźniku.
Analizie mogą wówczas podlegać m.in.:
- dane pogodowe,
- dane o stanie dróg oraz wód na konkretnym obszarze i w konkretnym czasie,
- wszelkie potencjalne i alternatywne szlaki drogowe, jeżeli (jako przewoźnik) mogłeś z nich skorzystać.
Powódź 2024 – przewóz krajowy
W przypadku przewozu krajowego nie ponosisz odpowiedzialności za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały wskutek siły wyższej. Za siłę wyższą mogą zostać uznane między innymi zdarzenia przyrodnicze, które są nagłe, nadzwyczajne, przemożne i zewnętrzne. Tak jak przy przewozie międzynarodowym, okoliczności te muszą być wykazane przez ciebie jako przewoźnika.
Korzystaj z wiedzy specjalistów. Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie i podatkach