Problemy z dostawami towarów na tereny objęty powodzią są nieuniknione. Czy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźnienia? Jak to wygląda w przypadku transportu międzynarodowego, a jak w odniesieniu do krajowego? Czy mamy do czynienia z siłą wyższą?

Przykład

Jestem przewoźnikiem drogowym i miałem dokonać dostawy na tereny objęte powodzią. Niestety trasa jest nieprzejezdna lub zablokowana z powodu przejścia fali powodziowej, wskutek czego przewóz doznaje opóźnień. Czy ponoszę z tego powodu odpowiedzialność?

Powódź 2024 – przewóz międzynarodowy

W przypadku przewozu drogowego międzynarodowego, jako przewoźnik jesteś zwolniony od odpowiedzialności za opóźnienie dostawy, jeżeli spowodowane to było okolicznościami, których nie mogłeś uniknąć i których następstwom nie mogłeś zapobiec.

Powódź a problemy z przewozem

Okoliczności powodujące zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie muszą być uznane za nieuniknione. Co jednak istotne, dowód wystąpienia takich zdarzeń, a także tego, że okoliczności te były nieuniknione w przewozie i przemożne oraz wpływu tych okoliczności na przewóz – ciąży w ewentualnym postępowaniu sądowym na tobie jako na przewoźniku.

Analizie mogą wówczas podlegać m.in.:

  • dane pogodowe,
  • dane o stanie dróg oraz wód na konkretnym obszarze i w konkretnym czasie,
  • wszelkie potencjalne i alternatywne szlaki drogowe, jeżeli (jako przewoźnik) mogłeś z nich skorzystać.

Powódź 2024 – przewóz krajowy

W przypadku przewozu krajowego nie ponosisz odpowiedzialności za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały wskutek siły wyższej. Za siłę wyższą mogą zostać uznane między innymi zdarzenia przyrodnicze, które są nagłe, nadzwyczajne, przemożne i zewnętrzne. Tak jak przy przewozie międzynarodowym, okoliczności te muszą być wykazane przez ciebie jako przewoźnika.

adw. dr Maciej Kiełbowski, r. pr. Joanna Duda, Kancelaria Wardyński i Wspólnicy