Marketing prawniczy to nie lada wyzwanie. Ograniczenia ustawowe, kodeksy etyczne i specyfika usług wymaga umiejętnego podejścia do tematu oraz solidnej znajomości rynku i oczekiwań klientów. Jednocześnie podejmowane działania muszą być innowacyjne. Właśnie dlatego ciekawym pomysłem w promocji kancelarii prawnej jest wykorzystanie YouTube do wideomarketingu.
Statystyki robią w końcu wrażenie: portal ten jest dostępny w 61 krajach i 61 językach, a co minutę trafia do niego w sumie 100 godzin nowych filmów. W Polsce to najpopularniejszy kanał z materiałami wideo, a co ważniejsze, jest on drugą, po Google, najczęściej wykorzystywaną wyszukiwarką informacji.
Kluczowym elementem wideomarketingu jest emocjonalny przekaz. Jednak krzykliwe logotypy i agresywne kampanie promocyjne w przypadku branży prawniczej mogą doprowadzić do niepożądanego skutku: wykreowania wizerunku kancelarii jako firmy typowo sprzedażowej. Nie współgra to z powagą zawodu. Jakiego więc rodzaju materiały filmowe prawnicy powinni zamieszczać na YouTube? Podstawowa zasada jest taka, że komunikaty muszą być zwięzłe. Dobrym pomysłem są wideowizytówki adwokatów lub radców prawnych, a także krótkie (co najwyżej półtoraminutowe) filmy z praktycznymi poradami prawnymi z określonej specjalizacji. W ten sposób prezentujący je prawnik buduje wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.
Reklama
Wielu potencjalnych klientów, którzy zastanawiają się nad skorzystaniem z usług konkretnej kancelarii, jest również ciekawych, jak prezentuje się ona w środku oraz jak wygląda tam praca. Pomysłowym rozwiązaniem jest więc przygotowanie krótkiego klipu filmowego pokazującego adwokatów lub radców prawnych na spotkaniu z klientem czy ich przygotowania do rozprawy. Jak już wspomniałem, YouTube jest jedną z najbardziej popularnych wyszukiwarek, dlatego przy umieszczaniu w nim filmów trzeba koniecznie wpisać imiona i nazwiska prawników, nazwę kancelarii i jej specjalizacje.
Wielu prawników może przypuszczać, że do nakręcenia wideoporady czy spotu reklamowego wystarczą jedna kamera i jej operator. Niestety, to dużo bardziej skomplikowana sprawa. Efekt końcowy spełniający wymagania renomowanej kancelarii prawnej wymaga udziału ekspertów i fachowców z branży filmowej i telewizyjnej. Oczywiście nie jest wcale wykluczone, że dobry klip może nakręcić i zmontować jedna osoba. Ale żeby tak się stało, trzeba najpierw znaleźć doświadczonego operatora i zapoznać się z jego pracami. Często to jednak nie wystarczy. Za innowacyjnymi działaniami mus zą bowiem stać także niebanalny pomysł, gotowa strategia biznesowa czy kreatywny doradca.
Czy wideomarketing to skuteczny sposób pozyskiwania klientów? Statystyki dotyczące spotów stworzonych przez polskich radców prawnych i adwokatów pokazują, iż jest to dobra formuła promocji marki kancelarii. W sposób pośredni z pewnością przekłada się to na zwiększenie portfolio klientów oraz wzmocnienie lojalności tych starych.