statystyki

TSUE: Ekologia ważniejsza od inwestycji

autor: Elżbieta Dominik22.01.2016, 07:00
drzewa w lesie

Trybunał uznał, że nawet jeśli zezwolenie na budowę mostu zostało wydane, zanim dany teren został objęty systemem ochrony przewidzianym w dyrektywie siedliskowej, to na państwie ciąży obowiązek podejmowania działań w celu zachowania ekologicznego charakteru tego obszaruźródło: ShutterStock

O tym, jak należy dbać o cenne siedliska i zwierzęta, przekonali się w styczniu Niemcy i Bułgarzy. Przyroda wymaga ochrony, nawet jeśli inwestycje rozpoczęto wcześniej, niż ustalono chroniony obszar.

Na państwach ciąży obowiązek podejmowania działań, aby przy prowadzeniu inwestycji uniknąć pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i niepokojenia występujących tam gatunków. Tak wynika z wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Sprawy, które badał 14 stycznia br. TSUE, dotyczyły budowy w Niemczech mostu nad łąkami nadłabskimi w Dreźnie w Saksonii (Elbauen) i Łabą w centrum Drezna oraz budowy w Bułgarii wiatraków i kompleksu turystycznego w regionie Kaliakra nad Morzem Czarnym.

Budowa mostu

W lutym 2004 r. władze Saksonii zatwierdziły plan budowy mostu drogowego w Dreźnie. Decyzja była poprzedzona badaniem wpływu na florę, faunę i siedlisko w celu ochrony doliny Łaby. Badanie to nie spełniało wymogów dyrektywy siedliskowej; było tylko wstępną oceną zagrożeń. Roboty rozpoczęły się w listopadzie 2007 r., a zakończyły się w 2013 r. Wtedy też most został otwarty dla ruchu. Już w trakcie budowy raz jeszcze przeprowadzono ograniczoną ocenę skutków oddziaływania na środowisko. W grudniu 2004 r. teren doliny Łaby został umieszczony w wykazie TZW (specjalnych obszarów ochrony) dołączonym do dyrektywy siedliskowej, a w 2006 r. władze Drezna uznały ten teren za specjalny obszar ochrony ptaków lub ich siedlisk.

Przeciwko budowie mostu protestowała Liga Zielonych w Saksonii. Wniosła o uchylenie decyzji dotyczącej planu zabudowy. Sąd administracyjny w Saksonii oddalił powództwo. Zieloni wnieśli odwołanie do federalnego sądu administracyjnego. Ten zaś skierował pytanie do TSUE, czy w przypadku terenów, w stosunku do których przeprowadzana była wstępna ocena środowiskowa, należy przeprowadzić kontrolę następczą po ujęciu terenu w wykazie TZW. Pytał też o wymogi kontroli zezwolenia na budowę tego mostu, aby była zgodna z art. 6 ust. 2 dyrektywy Rady 92/43/EWG z 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory. Chciał także wiedzieć, czy w przypadku negatywnych wyników takiej kontroli można się powoływać na „nadrzędny interes publiczny” i zastosować rozwiązania alternatywne.

Obowiązek kontroli


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze FB:

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane