Jeśli sądy uznają za zgodne z prawem wykonywanie kserokopii dokumentów tożsamości, to być może należałoby zmienić przepisy – to odpowiedź Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) na praktykę stosowaną przez dużą część przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami.
Na etapie podpisywania dokumentów firmy skanują lub wykonują kserokopię dowodu osobistego, którą dołączają do kartoteki konsumenta. Takie rozwiązanie jest stosowane niezależnie od branży: na uczelniach, w firmach telekomunikacyjnych, u legalnych internetowych bukmacherów, a także w bankach.
– Tak, skanujemy dowód osobisty przy pierwszym kontakcie klienta z bankiem, np. gdy zakłada konto lub otwiera lokatę. Robimy to ze względów bezpieczeństwa, w celu umożliwienia przyszłej weryfikacji konsumenta. Zeskanowany plik przechowujemy wraz z innymi dokumentami klienta – potwierdza Klaudia Klimkowska, specjalistka ds. PR w Idea Banku.