Projekt rozporządzenia w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług przygotowało Ministerstwo Gospodarki. Motywacją do zmiany obecnych przepisów jest konieczność dopasowania polskich norm do prawa europejskiego (Dyrektywy PE i Rady 98/6/WE z 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom).
Zgodnie z nowymi regulacjami sprzedawcy będą musieli przedstawić konsumentom:
- cenę aktualną w chwili oferowania do sprzedaży,
- cenę jednostkową,
- informację o jednostce miary, do której odnosi się cena jednostkowa i nazwę handlową towaru.
Powyższe informacje powinny być przedstawione w miejscu ogólnodostępnym, które będzie dobrze widoczne dla konsumentów. Dopuszczalne jest umieszczenie ceny:
- na towarach,
- bezpośrednio przy nich,
- w ich bliskiej obecności.
Twórca projektu wymaga by sposób przedstawienia ceny był jednoznaczny. Konsument nie może mieć wątpliwości, którego towaru dotyczy dana wartość.
Cena może być przedstawiona:
- na wywieszce,
- w cenniku,
- w katalogu,
- na obwolucie,
- w postaci nadruku, napisu na towarze lub opakowaniu.
Jak informuje projektodawca nowe przepisy będą mniej restrykcyjne dla przedsiębiorców. Zdejmą z nich konieczność metkowania każdego produktu, co powinno wpłynąć na niższą cenę danej rzeczy. Nie spowoduje to jednak pogorszenia sytuacji konsumenta.
Na przykład w stosunku do produktów przecenionych wprowadzony zostanie obowiązek informowania o powodzie obniżki. Trzeba będzie przedstawić przekreśloną „ starą cenę” obok aktualnej oraz wzmiankę o przyczynie.
Także usługodawcy będą musieli spełnić szczegółowe wymagania. Między innymi przy wejściu do lokalu (w wewnątrz lub na zewnątrz) powinni umieścić cennik, który pozwoli na łatwą identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem. Dodatkowo w lokalu będzie musiała być odpowiednia ilość menu. A obsługa będzie zobligowana do udostępniania ich konsumentom przed złożeniem zamówienia oraz przed opłaceniem rachunku.