statystyki

Organizator konkursu musi informować o kosztach uczestnictwa

autor: Anna Binkowska09.04.2015, 09:26; Aktualizacja: 09.04.2015, 10:40
telefon, konsument

Zasady świadczenia usług o podwyższonej opłacie regulowane są przez ustawę – Prawo telekomunikacyjne i ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną.źródło: ShutterStock

Pani Zofia ze zdumieniem odczytała SMS-a o treści: „Subskrypcja serwisu została rozpoczęta. Otrzymasz pięć wiadomości tygodniowo. Opłata za każdy SMS wynosi 3,69 zł z VAT. Aby zakończyć, wyślij SMS o treści – stop na podany numer. Regulamin znajduje się pod takim a takim adresem”. Zgodnie z „instrukcją” próbowała wysłać SMS-a, który zablokowałby „subskrypcję”. Na ekranie telefonu pojawiła się informacja: „To może spowodować obciążenie twojego konta komórkowego”. Wkrótce zaczęły przychodzić wiadomości o treści: „Witaj! Wejdź i baw się dobrze”. Natychmiast skontaktowała się ze swoim operatorem telefonii komórkowej. – Pani coś musiała włączyć, dać dyspozycję – usłyszała. Czytelniczka kategorycznie zażądała wyłączenia subskrypcji. Biuro Obsługi Klienta obiecało anulowanie kosztów przychodzących SMS-ów. – A gdybym nie zareagowała? – pyta pani Zofia. – Albo gdyby odbiorcą dziwnych, płatnych wiadomości była osoba starsza? – zastanawia się czytelniczka i pyta, jak prawo reguluje tego typu sytuacje. Operator nie udzielił jej odpowiedzi na to pytanie

Czytelniczka otrzymała SMS-y wysyłane w oparciu o numery specjalne (premium rate). Zazwyczaj są one znacznie droższe niż standardowe wiadomości tekstowe. Wykorzystywane są w usługach telekomunikacyjnych z dodatkowym świadczeniem, zwykle o podwyższonej opłacie, np. konkursach, quizach. Usługodawcą jest najczęściej firma organizująca quiz lub konkurs, operator uczestniczy jedynie w przesyłaniu wiadomości.

Zasady świadczenia usług o podwyższonej opłacie regulowane są przez ustawę – Prawo telekomunikacyjne i ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. SMS-y zachęcające do udziału w quizie lub konkursie muszą jasno, rzetelnie i wyraźnie informować, kto jest ich organizatorom, jakie są zasady i z jakimi kosztami wiąże się udział w nich. Nie mogą wprowadzać użytkownika w błąd. Podawanie nieprawdziwej ceny SMS-ów, sugerowanie pewnej wygranej albo niejasne określanie zasad uczestnictwa jest łamaniem prawa.

Niestety, nie każdy usługodawca prawidłowo informuje o zasadach korzystania z usługi o podwyższonej opłacie. Dlatego należy zapoznać się z regulaminem świadczenia usługi, a zwłaszcza z kosztami udziału w grze albo konkursie, czyli kosztami SMS-ów. Szczegółowe informacje na temat opłat za wiadomości tekstowe tego typu operatorzy powinni określać w cennikach świadczenia usług, w regulaminach, a także na stronach internetowych lub w innych publikacjach, w których zamieszczają informacje na temat organizowanych quizów i konkursów.


Pozostało 56% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane