Orzeczenie
Obywatel zwrócił się do prokuratury okręgowej o udostępnienie skanu legitymacji służbowej wydanej jednemu z oskarżycieli. Szef jednostki odmówił, uznając, że dokument nie stanowi informacji publicznej i nie może zostać upubliczniony. Legitymacja służbowa jest bowiem udostępniana w kontaktach służbowych i procesowych, w sytuacji realizowania konkretnych działań zawodowych i w stosunku do podmiotów trzecich. Dowodził też, że nie jest ona dokumentem sensu stricto wytworzonym w ramach ustawowej działalności organów prokuratury.
Wnioskodawca nie zgodził się z takim rozstrzygnięciem i wniósł skargę na bezczynność prokuratora okręgowego. Przekonywał w niej, że dokument wydany funkcjonariuszowi państwowemu, służący do realizacji jego ustawowych zadań i mający potwierdzać jego tożsamość, stanowi informację publiczną.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi przyznał rację obywatelowi i stwierdził bezczynność szefa prokuratury. Przypomniał, że informacją publiczną jest m.in. każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych. A zgodnie z przepisami prokurator otrzymuje legitymację służbową opatrzoną pieczęcią urzędową, w której jest wymienione jego stanowisko służbowe (m.in. art. 46a ust. 1 ustawy z 1985 r. o prokuraturze – Dz.U. z 2011 r. nr 270, poz. 1599 ze zm.)
„W tym stanie rzeczy nie budzi wątpliwości, że legitymacja służbowa jest dokumentem, którym prokurator posługuje się przy realizacji swoich zadań służbowych” – wskazał WSA. Istotne jest więc to, że prokurator posługuje się nią przy wykonywaniu zadań o charakterze publicznym nie tylko w ramach kontaktów z innymi organami władzy publicznej, ale także w stosunku do osób trzecich. A dane z legitymacji pozwalają nie tylko na jego identyfikację, ale także na poznanie zajmowanego przez niego stanowiska w strukturze prokuratury.
Skoro więc dane zawarte w legitymacji służbowej mają ścisły związek z realizacją zadań publicznych, to niewątpliwie – w ocenie WSA – są informacją publiczną. W orzecznictwie podkreśla się bowiem, że walor taki mają nie tylko dokumenty bezpośrednio zredagowane i wytworzone przez organy administracji publicznej, ale także te, których organ używa do zrealizowania powierzonych mu prawem zadań.
WSA przypomniał także, że prawo dostępu do informacji publicznej jest jednym z najważniejszych praw w katalogu praw obywatelskich i politycznych. Ma służyć tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego poprzez zwiększenie transparentności w działaniach władzy publicznej, chronić i umacniać zasady obowiązujące w demokratycznym państwie prawa, wreszcie zapewniać społeczną kontrolę nad działaniami organów władzy publicznej.
ORZECZNICTWO
Wyrok WSA w Łodzi z 3 marca 2015 r., sygn. II SAB/Łd 204/14. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia