Powodem wystąpienia skierowanego do generalnego inspektora ochrony danych osobowych był przetarg na usługę kontroli biletów.
Po jego zakończeniu stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego opublikował dane zwycięzców, a więc personalia osób, które zostaną kontrolerami. W takich sytuacjach art. 92 ust. 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm., dalej: p.z.p.) nakazuje też publikację adresów. Ponieważ chodziło o osoby fizyczne, ujawniono więc miejsca ich zamieszkania. Po internecie zaczął krążyć link do ogłoszenia, w którym zachęcano do osobistego „podziękowania kanarom”.
RPO prosi GIODO o przeanalizowanie tego przepisu pod kątem realizacji konstytucyjnych gwarancji prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Zdaniem prof. Ireny Lipowicz regulacja p.z.p. narusza zasadę proporcjonalności ingerencji regulacji prawnej w prywatność osób fizycznych. Cel, jakim jest przejrzystość udzielanych zamówień, można osiągnąć w sposób mniej dotkliwy, zamieszczając obok nazwiska zwycięzcy przetargu jedynie informację o miejscowości, w której mieszka.