Krajowa Rada Sądownictwa uważa, że proponowane zmiany w przepisach dotyczących braków w skargach kasacyjnych wykraczają poza materię rozstrzygniętą w wyroku TK z 8 kwietnia 2014 r.

Trybunał Konstytucyjny orzekł w nim, że art. 180 w zw. z art. 178 i art. 176 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które przewidują odrzucenie, bez wezwania do usunięcia braków, skargi kasacyjnej niezawierającej wniosku o uchylenie lub zmianę orzeczenia wraz z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany, są niezgodne z konstytucją.

Zmiana proponowana w projekcie nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego i ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wprowadza natomiast zasadę, że wszystkie braki skargi kasacyjnej mają tę samą rangę i powinny być traktowane jako usuwalne braki formalne. W ocenie KRS sprawdzenie wszystkich wymogów skargi jedynie do formalnych narusza istotę tego szczególnego środka zaskarżenia.

Co więcej, zdaniem rady przyjęcie projektu nowelizacji w proponowanym brzmieniu doprowadziłoby do wewnętrznej niespójności ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi: z jednej strony przewidywałaby ona, że NSA nie jest związany zarzutami skargi kasacyjnej jedynie w zakresie nieważności postępowania art. 183 par. 1, a z drugiej strony, wyłączyłaby w ogóle obowiązek prawny określenia przez kasatora zakresu skargi kasacyjnej. "Wprowadzenie powszechnie akceptowanej instytucji przymusu adwokackiego w zakresie skargi kasacyjnej oraz określenie terminu do skutecznego wniesienia tego środka zaskarżenia mijałoby się z celem" - czytamy w opinii do projektu nowelizacji.