statystyki

Operator komórkowy może odpowiadać za nieuczciwe praktyki swoich sprzedawców

autor: Michał Culepa01.09.2014, 07:50; Aktualizacja: 01.09.2014, 09:20
– Negowanie odpowiedzialności operatora sieci telekomunikacyjnej za działania wbrew interesom konsumenta nie jest prawidłowe, gdyż przerzuca całą odpowiedzialność za takie praktyki na przedsiębiorców uczestniczących w sieci dystrybucji – powiedziała sędzia Halina Kiryło

– Negowanie odpowiedzialności operatora sieci telekomunikacyjnej za działania wbrew interesom konsumenta nie jest prawidłowe, gdyż przerzuca całą odpowiedzialność za takie praktyki na przedsiębiorców uczestniczących w sieci dystrybucji – powiedziała sędzia Halina Kiryłoźródło: ShutterStock

Odpowiedzialności za nieuczciwe praktyki rynkowe stosowane w prowadzonej przez inne podmioty sieci sprzedaży można dochodzić od samego przedsiębiorcy. Trzeba jednak w tym celu dokładnie ustalić zakres i podstawę prawną takiej odpowiedzialności – podkreślił Sąd Najwyższy.

W lipcu 2009 r. spółka P. (operator sieci komórkowej) zmieniła regulamin świadczenia niektórych usług telekomunikacyjnych. Stosowne zmiany rozesłała do swoich abonentów. Wkrótce potem część klientów spółki – posiadacze telefonów komórkowych – zdecydowali się skorzystać z przysługującego im uprawnienia wypowiedzenia umowy w przypadku zmiany regulaminu. I tu zaczęły się problemy – pracownicy punktów sprzedaży autoryzowanych przez sieć komórkową mieli utrudniać skorzystanie z tego uprawnienia poprzez powoływanie się na blokady komputerowych systemów operacyjnych czy też brak kompetencji do rozwiązania umowy. Niektórzy ze sprzedawców mieli też sugerować klientom zaznaczenie w formularzu rozwiązania umowy „inne okoliczności” jako przyczyny wypowiedzenia umowy – co powodowało nakładanie na klientów operatora kar umownych w wysokości 840 zł.

Na skargi klientów sieci spółki P. odpowiedział Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, wydając decyzję uznającą takie praktyki za naruszenie zbiorowego interesu konsumentów i nakładając na operatora sieci – spółkę P. karę pieniężną w wysokości ponad 11,6 mln zł.

Od tej decyzji spółka się odwołała, twierdząc, że czyny będące nieuczciwymi praktykami rynkowymi nie były dokonywane przez pracowników operatora sieci, ale przez sprzedawców, będących zazwyczaj samodzielnymi przedsiębiorcami, związanymi z operatorem jedynie umowami cywilnoprawnymi. Zdaniem spółki nie można obciążać jej odpowiedzialnością za nieuczciwe praktyki samodzielnych sprzedawców.


Pozostało jeszcze 65% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane