Rzecznik podkreśla, że seniorzy łatwiej stają się ofiarami: ufają, bo w swoim życiu nie spotkali się z tego typu agresją, podpisują niekorzystne umowy, niejednokrotnie łączone z kredytem konsumenckim. W efekcie kupują za ogromne sumy na przykład bezużyteczne przedmioty, które miały pomóc w cudowny sposób zwalczyć chorobę. Nie zdając sobie z tego sprawy, godzą się na utratę dachu nad głową w zamian za obietnicę dodatku do emerytury. Obietnicę niejednokrotnie nierealizowaną.
W ocenie profesor Lipowicz, problem jest "ogromny", a praktyka sądowa niezrozumiała, podobna do postępowania wobec pijanych kierowców. Według danych Ministerstwa Sprawiedliwości mamy w Polsce 26 tysięcy skazanych oszustów, ale 22 tysiące kar orzeczono w zawieszeniu. "Ci ludzie doprowadzili innych do rozpaczy, upadku, często śmierci i wychodzą z sądu wolni" - podsumowała Irena Lipowicz.
Rzecznik w rozmowie z IAR przypomniała, że każdy oszukany, szczególnie ten zagubiony i niezamożny, którego nie stać na adwokatów, może się zwrócić ze swoją sprawą do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów a także do dyżurujących w jej biurze prawników. Numer bezpłatnej infolinii Rzecznika Praw Obywatelskich to - 0 800 676 676. Można go znaleźć na stronie internetowej RPO.
Kodeks karny zabrania wprowadzania konsumentów w błąd oraz wykorzystywania sytuacji, w której nie są oni zdolni właściwie ocenić oferty. Reguluje to artykuł 286 paragraf 1, a kara to nawet osiem lat więzienia.