Podczas Krajowego Zjazdu Radców Prawnych, który odbył się w listopadzie 2007 roku, na stanowisko prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych wybrany został, jej dotychczasowy wiceprezes, Maciej Bobrowicz. Nowy prezes jest zwolennikiem bardzo nowoczesnego podejścia do promocji zawodu radcy prawnego oraz reklamy kancelarii radcowskich.

Jaka reklama kancelarii radcowskiej spotkałaby się z krytyką samorządu?

Gdy otworzymy kodeks etyki to znajdziemy konkretne przepisy precyzujące jakie działania są zakazane. Są one szczegółowo wyjaśnione. Przykładem informacji, do jakiej miałbym zastrzeżenia byłaby reklama w piśmie erotycznym. Innym przykładem – mówiąc szerzej - jest informacja składająca obietnice, których nie można dotrzymać. W okresie przedzjazdowym szeroko dyskutowany był problem reklam na bilbordach. Padały głosy, iż radcy prawni będą się reklamować na bilboardach zachęcając do korzystania ze swych usług np. najniższą ceną. Minęło kilka miesięcy. Czy widziała Pani choć jeden bilboard reklamujący usługi prawne?

Jak efektywnie kancelaria mogłaby wydać pieniądze aby osiągnąć zamierzony skutek?

Duża kancelaria na pewni nie przeznaczy znacznej części budżetu na kampanię bilboardową. Klienci takiej kancelarii nie trafiają do niej pod wpływem tego rodzaju reklamy. Proces zakupu profesjonalnych usług odbywa się przecież inaczej niż dóbr szybko zbywalnych jak np. proszki do prania, szampony czy makarony. Proces wyboru kancelarii jest staranną analizą, w wyniku której klient podejmuje decyzję.

Czy korporacje radców prawnych i adwokatów powinny się połączyć?

Podobna sytuacja jak w Polsce istnieje jedynie w Rumunii. W Polsce powinien powstać jeden silny samorząd. Różnice kompetencyjne między obydwoma samorządami dotyczą jedynie spraw karnych.

Podstawowe elementy procedury związanej z połączeniem to....

Porzucenie wzajemnych stereotypów i fałszywych przekonań. Samorządy radcowski i adwokacki muszą rozmawiać o tym, co je łączy a co dzieli. Bez dialogu nie ma mowy o połączeniu.

Czy kancelarie powinny podawać do publicznej wiadomości stawki za godzinę pracy swoich prawników?

Jak najbardziej tak. Uważam, że prowadząc działalność w sposób profesjonalny, kancelaria musi określić wysokość swojego wynagrodzenia. Musi wiedzieć jaka stawka godzinowa jest dla niej nierentowna. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci za wykonaną usługę. Często można to jednak zrobić tylko w przybliżonej formie tzw. widełek. Bardzo zależy nam na tym, by istniały dobre standardy usług świadczonych przez radców prawnych. Pracujemy nad zasadami Dobrych Praktyk Radcy Prawnego Być może nawet zaproponujemy członkom naszego samorządu, wzorem Law Society, wzorcowe umowy z klientami

Co kryje się pod pojęciem promocji zawodu radcy prawnego?

KRRP powołała fundusz promocji zawodu. Co się pod tym pojęciem kryje? W kraju jest wielu radców prawnych, którzy udzielają porad prawnych np. osobom niezamożnym, nie pobierając za to wynagrodzenia. Chcemy tych radców odnaleźć i pokazać jak szerokie jest to zjawisko.

Innym zagadnieniem, nad którym się koncentrujemy to przezwyciężenie braku nawyku korzystania z pomocy prawnej zarówno wśród osób fizycznych jak i przedsiębiorców. Wynika to z utrwalonych stereotypów i nie doceniania roli prawników w prowadzeniu firm. Obecnie najczęściej spełniają oni rolę strażaków. Problem trafia do nich dopiero wówczas, gdy konieczna jest już interwencja. Badania wykonane przez KRRP pokazują, że argument zbyt wysokiej ceny jest jedynie wymówką. Przedsiębiorcy niekiedy nie wiedzą jak i w czym prawnik mógłby pomóc. Pracujemy nad kampanią promującą korzystanie z usług radców prawnych. Już niedługo będę mógł podać więcej szczegółów

Stworzyliśmy także ośrodek legislacyjny, w którym zgromadziliśmy wybitnych ekspertów z określonych dziedzin prawa. Będzie miał on za zadanie pracować przy tworzeniu dobrego prawa. Eksperci z Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie pomagają Komisji posła Palikota w identyfikacji i sposobach przezwyciężenia tzw. bubli prawnych..

W jaki sposób samorząd ma zamiar promować działalność radców prawnych pro publico bono?

Wraz z Gazetą Prawną rozpoczęliśmy projekt pod nazwą „Kryształowe Serce Radcy Prawnego”. Chcemy aby każda z 19 okręgowych izb radcowskich nagrodziła osobę wyróżniającą się w tego typu działalności. Spośród osób nagrodzonych przez okręgowe izby prezes KRRP przyzna swoją nagrodę. Uroczystość wręczenia nagród 19 laureatom izb okręgowych odbędzie się w czerwcu w Warszawie

Co zmieniło się w życiu zawodowym Pana Prezesa od momentu objęcia tej funkcji?

Wszystko. Samorząd radców prawnych nie jest już tym samorządem, którym był kiedyś. Wielkość organizacji i stojącą przed nią zadania wymaga stałego zaangażowania prezesa w realizowane i planowane projekty. Czeka nas wiele wyzwań. Zaczynamy prace nad projektem nowej ustawy o radcach prawnych . To poważne i odpowiedzialne zadanie. Wymaga pełnego zaangażowania i poświecenia swych sił i umiejętności.

Kto teraz obsługuje klientów Pana Prezesa?

Nowa rola prezesa KRRP wymaga zastosowania nowych zasad zorganizowania pracy kancelarii. Moje osobiste zaangażowanie w jej prace zmniejszyło się radykalnie.

Jak wypoczywa taka aktywna osoba jak Pan Prezes, co robi z wolnym czasem?

Przyjąłem zasady, które staram się bezwzględnie stosować. Pozostawiam sobie z reguły wolne niedziele. Staram się wtedy odseparować od spraw zawodowych i zająć się np. ogrodem, przeczytać ciekawą książkę. Zbieram też materiały do mojej drugiej ksiązki o mediacji. Mam oryginalny pomysł, którego jeszcze na rynku nie było. Moim zamierzeniem jest także sprawić aby w bardziej intensywny sposób zaczął działać ośrodek mediacyjny przy Krajowej Izbie Gospodarczej, którego od niedawna jestem prezesem.

Czyli w wolnym czasie też w pewnym sensie poświęca się Pan Prezes pracy?

Praca na rzecz popularyzacji mediacji to czysta przyjemność. Lubię też podróżować. Od kilku lat sukcesywnie, w sposób bardzo planowy, zwiedzam Azję. Indie, Tybet, czy też nieznany ale bardzo ciekawy kraj- Butan. To fascynujące i inspirujące miejsca.