WORD-y awaryjnie pojadą na papierze
Dziś w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego (uczestniczącego w konsorcjum ITS/Sygnity) dojdzie do spotkania dyrektorów 34 WORD-ów, które obecnie nie są w stanie przeprowadzać egzaminów dla osób z profilem kandydata na kierowcę, wyrobionym w starostwie. Uczestnicy spotkania będą się zastanawiali, jak wybrnąć z patowej sytuacji, w jakiej znalazła się większość ośrodków w kraju. Zwłaszcza że na wniosek wiceministra transportu Tadeusza Jarmuziewicza sprawą wkrótce może się zająć prokuratura.
– Chodzi o możliwość popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków przez niektórych funkcjonariuszy publicznych zatrudnionych w ITS, wymienionego w art. 231 par. 1 lub 3 oraz art. 271 par. 1 kodeksu karnego – mówi Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Transportu.
Budzący kontrowersje projekt rozporządzenia, który dopuszcza powrót do papierowego obiegu dokumentów w przypadku „awarii systemu teleinformatycznego”, znajduje się na etapie uzgodnień. O opinię na temat projektu poprosiliśmy PWPW (której oprogramowanie kupiło 15 WORD-ów oraz której systemy informatyczne wdrożyły starostwa).
Tadeusz Wachowski wskazuje, że przez „być może błędną” decyzję 34 dyrektorów WORD-ów elektroniczny obieg dokumentów stoi pod znakiem zapytania. – Obecne przepisy budzą poważne wątpliwości interpretacyjne, które w konsekwencji mogą skutkować dowolnością WORD-ów w wyborze metody obiegu dokumentów osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i tym samym nadużywania korzystania z metody papierowej, opartej na drukowanym profilu kandydata na kierowcę – twierdzi Tadeusz Wachowski z PWPW.
Sam ITS przyznaje, że takie rozwiązanie jest mu na rękę. – Projekt jest rozwiązaniem tymczasowym do czasu uzyskania zgodnie z prawem nieodpłatnego elektronicznego dostępu do PKK w starostwach powiatowych dla WORD-ów – mówi nam Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS. – Rozporządzenie nie rozwiązuje ostatecznie kwestii sprawnego działania WORD-ów, choć w praktyce umożliwi egzaminowanie kandydatów na kierowców w ciągu najbliższych kilku dni – dodaje.
Sygnity oficjalnie sprawy projektowanego rozporządzenia nie komentuje. Na razie jednak firma doniosła na PWPW do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Swojego konkurenta oskarża o stosowanie praktyk monopolistycznych i nieuczciwą konkurencję.
Twierdzi, że PWPW blokuje dostęp do interfejsu oprogramowania stosowanego w starostwach. A bez tego system ITS/Sygnity w 34 WORD-ach staje się bezużyteczny, bo nie jest w stanie przesłać drogą elektroniczną informacji o zdanym egzaminie. PWPW zapewnia, że może udostępnić interfejs, ale nie za darmo.