Jeden mieszkaniec nie posegreguje śmieci, a odpowie cały blok

autor: Piotr Pieńkosz14.01.2013, 07:00; Aktualizacja: 14.01.2013, 08:08
Segregowanie śmieci

Segregowanie śmieciźródło: ShutterStock

Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców przywracają w spółdzielniach i wspólnotach odpowiedzialność zbiorową. Nawet jeśli tylko jedna osoba nie zastosuje się do przepisów – zapłacą wszyscy.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (48)

  • PO-śmieciarz(2013-01-19 15:22) Zgłoś naruszenie 00

    Trzeba będzie coś zrobić z tą odpowiedzialnością zbiorową, najlepiej niech każde mieszkanie, ma własną skrzynkę śmieciową, w boksie śmieciowym, zamykanym, (jak ma teraz większość bloków) jakby duużą skrzynkę na "listy", tyle, zamykaną na jego klucz, a całość tych skrzynek, jednym kluczem, np. odpinając blokadę kilku-kilkunastu skrzynek, odpowiednik jednego -dwóch kontenerów śmieci, od ściany śmietnika, podłoża, odblokowuje pan/pani od śmieciarki. Pytanie, kto będzie płacił karę, za te dzikie worki śmieci i luzem wywalone śmieci, tuż obok pięknego śmietnika, zwykle nie posegregowane? Błędne koło, dzikie wysypiska nadal będą istnieć, tuż przy każdym, zamykanym teraz śmietniku. Podobnie jak leżą tam często różne stare meble, telewizory, lodówki, pralki, zdemontowane częściowo i sterty gruzu poremontowego, różne inne śmieci, wywalane cichcem, po nocy. Kto będzie karany, za te "partyzanckie" śmieci? Zapewne trzeba bezie przywrócić -ustanowić ustawowo, a jakże, na koszt biedniejących Polaków z blokowisk, monitoring śmieciowo-parkingowy, całodobowy i instytucję Dozorcy-gospodarza domu, niczym z "Alternatywy 4", jak drzewiej, za starej komuny i przed wojną, mocium panie, bywało!

    Odpowiedz
  • HA HA -ALE SIĘ UBAWIŁEM(2013-01-18 18:15) Zgłoś naruszenie 00

    oD DAWNA MAMY W NASYM IEŚCIE KONTENERY NA ŚMIECI - ALE CO Z TEGO JAK FIRMA ZABIERAJĄCE TE ODPADY DO JEDNEGO AUTA ITAK WSZYSTKIE ŚMIECI SĄ ZNOWU NIE POSEGREGOWANE. WYSTARCZY LUDZIOM POKAZAĆ SORTOWNIĘ ŚMIECI ,ŻE SEGREGACJA ODBYWA SIĘ TAM W ZAKŁADZIE CHOĆBY CZŁOWIEK NA ŁBIE STAWAŁ TO WYCHOWA O SEGREGACJI JEST NIEPOTRZEBNA.

    Odpowiedz
  • xx(2013-01-16 10:42) Zgłoś naruszenie 00

    Do IP 89.74.211: Udaj się do odpowiedniego lekarza. Mam nadzieję, że pomoże.

    Odpowiedz
  • ja(2013-01-15 22:21) Zgłoś naruszenie 00

    Do Voyt: a skąd spółdzielnia wiedziała ze osiedle wytwarza więcej śmieci? U nas tak stwierdzili i podnieśli opłatę. Nijak tego nie sprawdzimy i zgadzam się ze wyjdzie na to ze osiedla będą płacić najwyższą stawkę. Znajdźcie mi osiedle z posegregowanymi śmieciami w polsce. Nie uwierze póki na własne oczy nie zobaczę.

    Odpowiedz
  • zocha(2013-01-15 17:31) Zgłoś naruszenie 00

    Pomyślcie o co chodzi z tymi śmieciami! W moim powiecie za duże pieniadze urzadzono wysypisko smieci, gdzie do tej pory MGK je wywoziło. teraz po durnym prawie MGK może splajtować, bo wygra przetarg jakiś swój i śmieci maja być wywożone 80 km dalej. Co za idiota wpadł na taki pomysł? Albo cała wspólnota ma odpowiadać za jednego pijaka w klatce? Dlaczego polszewickie durnie nie pomyślą, by raz w tygodniu w miastach i na wsiach wystawiac duże pojemniki na smieci wielogabarytowe czy gruz? Nie byłoby wtedy tego w lasach. To całe zarządzanie śmieciami przypomina mi neapolitańską mafię - tam to jest złoty interes. Czy u nas też o to chodzi?

    Odpowiedz
  • Ali(2013-01-15 17:04) Zgłoś naruszenie 00

    Czyli z góry państwo zakłada,że mieszkańcy bloków zapłacą za nieposegregowane śmieci.Zrobieni w bambuko.I opłaca się w takim przypadku "bawić" w segregację?Dodatkowo jeszcze wszystkie śmieci pójdą do jednej śmieciarki.Ktoś w naszym państwie nie myśli albo celowo tak myśli.

    Odpowiedz
  • Voyt.(2013-01-15 16:27) Zgłoś naruszenie 00

    Śmieciarka (wg moich obserwacji) obsługuje kilka lub kilkanaście
    śmietników. Czyli kilka wspólnot czy innych. Jak w takim wypadku
    można udowodnić, kto nie segreguje odpadów. Skończy się to
    tym, że wszyscy będziemy płacić maksymalne stawki. To jest też
    w interesie przedsiębiorstw zajmujących się wywozem śmieci.

    Odpowiedz
  • ja(2013-01-15 12:35) Zgłoś naruszenie 00

    Co za bzdurne podejście do sprawy!!! To może trzeba też karać lekarza za to ,że nie wyleczył pacjenta , albo karać prokuraturę czy policję jeśli nie wykryją sprawcy, albo karać rząd za to, że własnie policja i prokuratura nie wykryją sprawcy!!! Takie idiotyzmy to tylko w Polsce. Brak słów na głupotę.

    Odpowiedz
  • OBWATEL(2013-01-15 11:44) Zgłoś naruszenie 00

    JAK ZA KOMUNY !!! WRÓCIŁA W DWÓNASÓB- ŁUPI POLAKÓW GDZIE SIĘ DA !!! KOLESIE MUSZĄ ZAROBIĆ !!!

    Odpowiedz
  • praktyk(2013-01-15 10:52) Zgłoś naruszenie 00

    do FIX - celem są tylko i wyłącznie pieniądze, frazesy o chronie środowiska zostawmy aktywistom z Greenpeace, pozostali w te bajki nie wierzą
    nie wszyscy muszą płynąć z nurtem poprawności politycznej
    zgadzam się że nie do końca obchodzi nas czy polska komunalka padnie i to jest nasz narodowy problem. W jakim kraju wszystkie strategiczne gałęzie gospodarki należą do obcego kapitału. Co to za ustawa która nadgorliwie umożliwia podział rynku śmieci w Polsce przez zachodnie koncerny w sytuacji kiedy UE tego nie wymaga. W niemczech czy innych krajach firmy komunalne lub prywatne miejscowe obsługują własne rynki na które nie mają wstępu firmy z Polski (ani prywatne ani komunalne). Nasze firmy w UE mogłyby być tańsze i lepsze ale są blokowane. To jest durne prawo które niszcy polską gospodarkę robiąc dobrze UE. W przełożeniu na szarego mieszkańca też nic dobrego z tego nie będzie...

    Odpowiedz
  • Fix(2013-01-15 10:27) Zgłoś naruszenie 00

    "...Od lipca 2013 r. Twoje śmieci nie będą już Twoje !..."


    Od 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady odbioru odpadów.

    Obowiązek podpisania umowy z firmą wywozową przejmie gmina.
    Gmina wyłoni w konkurencyjnym przetargu firmy, które będą odbierać odpady od wszystkich właścicieli nieruchomości.

    Tworzony system gospodarowania odpadami ma umożliwić w szczególności ograniczenie składowania odpadów, w tym ulegających biodegradacji, jak również osiągnięcie do 2020 r. wymaganych przez dyrektywę 2008/98 poziomów przygotowania do ponownego użycia, recyklingu i odzysku innymi metodami wybranych frakcji materiałowych z gospodarstw domowych.

    Obecnie w sortowaniu śmieci panuje niezły bałagan.

    Jeśli już są pojemniki do segregacji to tylko na papier i szkło, albo na plastik i metal.
    Często jest ich za mało, a to, co się nie zmieści leży dookoła.
    Zdarza się również, że żmudnie posegregowane śmieci trafiają do jednej śmieciarki.

    To frustruje mieszkańców, którzy przestają widzieć sens w segregowaniu śmieci.

    I to m.in. ma się zmienić.


    Dotychczas odpady odbierane od właścicieli nieruchomości w większości zawożone były na składowisko, co było najtańszym sposobem ich utylizacji.

    Jedynie 5 – 7% odpadów stanowiła tzw. selektywna zbiórka oraz odzysk surowców wtórnych na liniach segregacyjnych.

    Wymogi unijne (tzw. dyrektywa śmieciowa) zakładają wzmocnienie poprzednio prowadzonych działań dotyczących selektywnej zbiórki odpadów, m.in. kontynuowanie selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych i surowców wtórnych oraz dodatkowo zbieranie odpadów biodegradowalnych (odpady podlegające rozkładowi, np. resztki jedzenia).

    W interesie wszystkich mieszkańców każdej gminy jest prawidłowe funkcjonowanie gospodarki odpadami.

    P.S.
    - nieporozumieniem jest opowiadanie, że nowy system gospodarowania tworzony jest "pod dyktando UE".
    Przecież Polska także jest w UE.
    Skoro jesteśmy w strukturach UE to powinniśmy nie tylko "wyciskać brukselkę" ale także współdecydować o ochronie środowiska naturalnego i stosować prawo unijne w tym zakresie.

    - celem zmian w gospodarowaniu odpadami komunalnymi nie jest ochrona "polskiej komunalki" tylko ochrona środowiska !!!

    Odpowiedz
  • praktyk(2013-01-15 08:59) Zgłoś naruszenie 00

    niejaki FIX vel Racjonalista (to samo IP) - z dyskusji o zamianie spółdzielni mieszkaniowych na wspólnoty to na 99% członek miłościwej PO, musi popierać wszystko co wychodzi od swoich. Ustawę śmieciową tworzył były wiceminister pod dyktando UE i firm z niej się wywodzących. Gospodarka smieciami to bardzo intratne zajęcie dlatego wymyślono przetargi gminne w których wygrają SITY, Remondisy i inne , a polska komunalka padnie jak większość gałęzi gospodarki w tym kraju. Działania lobbingowe są widoczne w zapisach ustawy.
    Wiadomo że zyski z tej działalności polecą do europy, natomiast nam zostaną niemieckie ceny.
    natomiast generalnine segregacja śmieci jest ok, natomiast w praktyce jak zawsze...
    Jeśli ktoś zarządza nieruchomościami wielomieszkaniowymi to nie rzuca beznamietnie przepisów i mówi o ukaraniu delikwenta który wyłamie się z segregacją, trzeba wielu lat edukacji i efekty będą za kilka lat, nie od lipca

    Odpowiedz
  • +(2013-01-15 08:59) Zgłoś naruszenie 00

    ...jak w konzentrationlager ...mutzen ab und los...tam też odpowiadał cały blok.

    Odpowiedz
  • Lokator(2013-01-14 22:22) Zgłoś naruszenie 00

    Jestem lokatorem, sortuję śmieci. Widzę, że powoli robią to także moi sąsiedzi, oczywiście z wyjątkiem patriotów, którym "duma i honor" zabraniają.
    Największym patriotą jest Właściciel nieruchomości, wszystko ma gdzieś, np. nie chce mu się starać o właściwe pojemniki na śmieci. Nawet go rozumiem, przecież on płaci pieniędzmi lokatorów, a nie swoimi.

    Odpowiedz
  • Figo(2013-01-14 22:00) Zgłoś naruszenie 00

    Lokator na pewno nie będzie zainteresowany chyba że właściciel mu posortuje.

    Odpowiedz
  • Fix(2013-01-14 21:35) Zgłoś naruszenie 00

    Przykładowe rozwiązanie przyjęte w jednej z gmin nadmorskich.

    Regulacje tzw. ustawy śmieciowej w 9. uchwałach

    (Międzyzdroje) W trakcie sesji Rady Miejskiej Międzyzdrojów w dniu 20 grudnia dokonano uchwalenia pakietu spraw dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi gminy ( w tym m.in. metoda obliczania, stawki, tryb uiszczania opłat, wzory deklaracji).

    Metoda wyliczenia płatności zgodnie z ustaleniami „stanowi iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz ustalonej stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi” .

    Zużycie wody będące podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi opomiarowane zużycie wody z nieruchomości z wyłączeniem wody zużytej na cele ogrodnicze, odrębnie opomiarowanej.


    Stawki opłat wynoszą zaś 6 zł miesięcznie od 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości mieszkalnej przy nieselektywnej zbiórce odpadów, a analogicznie przy selektywnej zbiórce 4,50 zł.

    Natomiast od właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne ustalono stawkę przy nieselektywnej zbiórce odpadów za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 60 litrów (9 zł), 120 l (18 zł), 240 l (36 zł) i 1100 l (140 zł).

    Jeśli odpady są zbierane w sposób selektywny to ceny od pojemnika analogicznie wyniosą 7 zł, 13 zł, 25 zł i 105 zł. Więcej w papierowym wydaniu gazety.

    Więcej na http://www.wyspiarzniebieski.pl/aktualnosci/8888,1,regulacje-tzw-ustawy-smieciowej-w-9-uchwalach.html

    Odpowiedz
  • kropka(2013-01-14 21:35) Zgłoś naruszenie 00

    Ciekawe w jakim celu mam posortować odpady, skoro w moim wieżowcu działa zsyp i wszystkie śmieci wpadają do jednego kontenera pod zsypem? W pobliskim śmietniku natomiast nie ma ani jednego pojemnika na tzw. biośmieci, czyli np. obierki, zwiędłe kwiaty itp. Sortowanie dla sortowania?

    Odpowiedz
  • Fix(2013-01-14 21:30) Zgłoś naruszenie 00

    Oto przykładowe stawki opłat za wywóz śmieci w Niemczech w 2012 r. (link: http://www.awb-ahrweiler.de/gebuehren.php )

    Die Abfallgebührensatzung kann hier heruntergeladen werden.

    Personen Haushalte mit Eigenkompostierung Haushalte mit Biotonne
    1-Personen-Haushalt EUR 96,00 EUR 126,00
    2-Personen-Haushalt EUR 115,20 EUR 152,40
    3-Personen-Haushalt EUR 132,00 EUR 175,20
    4-Personen-Haushalt EUR 146,40 EUR 194,40
    5- und mehr- Pers.-Haushalt EUR 159,60 EUR 211,20

    I tak przykładowo 3-osobowe gospodarstwo domowe (3-Personen-Haushalt) zapłaci za niesegregowane śmieci 175,20 EUR czyli ok. 700 zł uwaga za rok! (bo podane ceny to są opłaty roczne).

    To wychodzi 700 zł: 3 osoby: 12miesięcy = ok. 19,50 zł/osoba/miesiąc.

    Odpowiedz
  • taka prawda(2013-01-14 21:01) Zgłoś naruszenie 00

    Wczoraj wiadomościach radiowych usłyszałam , że państwo chce wprowadzić 4 stawki opłat za śmieci od ilości osób zamieszkałych w rodzinie. Stawki będą naliczane nie jak obecnie to ma miejsce że 1 osoba płaci 10zł , a 7 osobowa rodzina 7 x 10 zł = 70 zł.
    Tylko z różnicowano i najwyższą kwotę zapłaci osoba sama 1 osobowa rodzina .
    Natomiast pozostałe rodziny coraz niżej.
    Przyjęto zasady naliczania ryczałtem dla :
    rodziny od 2 do 4 osób
    rodziny od 5-7osób
    rodzin powyżej 7 osób
    Dodam od siebie żeby wścibscy sąsiedzi nie mogli tak swobodnie donosić to państwo powinno zastosować ulgi dając je na dzieci oraz osoby obłożnie chore oraz osoby powyżej 75 lat które powinny płacić minimalną kwotę bez segregacji.
    Jednocześnie osoby nieprzebywające w danym miesiącu w lokalu powinny być zwolnione z opłat za śmieci za okres w którym nie przebywają ( wystarczy telefonicznie zgłosić w w gminie ,administracji) powrót żeby wznowić opłaty.
    Jak nie można ( A MOŻNA TYLKO TRZEBA CHCIEĆ) wyposażyć śmietniki w wagi i czytniki , to jeszcze jest najlepsze rozwiązanie wydane w wiadomościach radiowych. A pieniądze na nowe inwestycje śmieciowe należy poszukać w dotacjach unijnych.
    W Niemcach , Szwecji , Anglii nikt nie wyrzuca szkła, plastikowych butelek wszystkie butelki są zwrotne za kaucję w sklepach.
    Tam śmietniki są odpowiednio wyposażone jeszcze w pojemniki metalowe, żeby chuligani nie podpalili śmieci. Tam nie ma podatku śmieciowego , natomiast płaci się wg wagi za własne śmieci

    Odpowiedz
  • wojtek(2013-01-14 20:47) Zgłoś naruszenie 00

    chciałoby się zakrzyknąć (o naszych posłach):
    IDIOTA, IDIOTA

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane