W okresie ostatnich miesięcy doszło do kilkunastu awarii, które powodowały przerwy w pracy rejestrów. Szacujemy, że dzięki przekształceniom rejestrów PESEL i CEPiK uda się obniżyć koszty ich utrzymania o 30%. W ciągu 5 lat przyniesie to oszczędności do budżetu państwa w wysokości około 120 mln zł.
Wcześniej działania podjęło Centralne Biuro Antykorupcyjne w swoim zakresie. Natomiast Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przeanalizowało rejestry pod kątem funkcjonalności i rozwiązań technicznych.
Modernizacja rejestrów PESEL i CEPiK
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęło decyzję o gruntownej modernizacji funkcjonujących, i zarządzanych przez ministra, systemów PESEL i CEPiK. Decyzję w tej sprawie poprzedziła szczegółowa analiza wewnątrz ministerstwa, w zakresie funkcjonowania rejestrów.
Realizacja zadań związanych z ewidencją pojazdów i kierowców oraz ewidencją ludności wymaga stabilnej i niezawodnej pracy systemów. W ostatnich miesiącach dochodziło do awarii, które powodowały przerwy w pracy rejestrów. MSW podjęło decyzję o modernizacji funkcjonujących systemów informatycznych, po dokonaniu szczegółowego ich przeglądu. Przyjęte przez resort rozwiązania pozwolą na sprawniejszą i bardziej wydajną, niż do tej pory, pracę rejestrów państwowych. Przyniosą także oszczędności w budżecie państwa.
Przeprowadzony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przegląd systemów informatycznych wykazał, że wiele urządzeń, a także część elementów oprogramowania, powinno zostać wycofane z eksploatacji, ze względu na awaryjność i wysoki koszt napraw.
Przebudowa rejestrów w oparciu o raport ministra Michała Boniego
Przebudowa rejestrów PESEL i CEPiK nawiązuje do zaleceń dokumentu "Raport Państwo 2.0 - Nowy start dla e-administracji", który został przygotowany w kwietniu 2012 r. przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych kładzie nacisk na to, aby projekty były neutralne technologicznie, czyli aby korzystały z rozwiązań różnych dostawców oraz rozwiązań "open source".
Takie zabiegi "dywersyfikacyjne" powinny wpłynąć na obniżenie opłat licencyjnych oraz kosztów administrowania systemami. Takiego podejścia do realizacji projektów, finansowanych ze środków unijnych, oczekuje również Komisja Europejska.
Oszczędności wynikające z przyjętych rozwiązań
Przyjęte rozwiązania, według wstępnych szacunków, mogą wpłynąć na obniżenie kosztów utrzymania o 30%, a w perspektywie 5 lat mogą dać oszczędności dla budżetu państwa w wysokości około 120 mln zł.
Zakres prac modernizacyjnych
Prace związane z modernizacją rejestrów PESEL i CEPiK będą polegały m.in. na:
- przeprowadzeniu audytów projektów w warstwie informatycznej, finansowej i prawnej. Audyty pozwolą na określenie zakresu przeprojektowania architektury rejestrów państwowych, pod kątem optymalizacji oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeń;
- przygotowaniu i przeprowadzeniu przetargów;
- stworzeniu szczegółowych projektów rozwiązań;
- budowie nowych systemów;
- wykonaniu testów oraz przeprowadzeniu szkoleń dla użytkowników.
Przebudowa systemów powinna zakończyć się w 2015 roku.
Modernizacja rejestru PESEL zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach projektu pl.ID. Natomiast modernizacja ewidencji pojazdów i kierowców będzie finansowana z Funduszu Celowego CEPiK. Koszty modernizacji przy szacowanych oszczędnościach powinny zwrócić się w ciągu kilku lat.
Zmiany w prawie
W związku z przebudową PESEL i CEPiK, która będzie miała wpływ m.in. na wzrost funkcjonalności rejestrów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęło także decyzję o znowelizowaniu przepisów dotyczących ewidencji ludności i dowodów osobistych. Zmiany, w częściach związanych z wykorzystaniem systemu Centralnej Ewidencji Kierowców, będzie wymagała także ustawa o Kierujących Pojazdami, w obszarze nadzoru nad kierowcami.