Grzywną w wielkie reklamy
Obowiązująca ustawa
W pierwszej kolejności stosowane są grzywny, które są najmniej uciążliwą karą dla właścicieli reklam.
Jednorazowa grzywna dla osób fizycznych do 10 tys. (w sumie nie mogą przekroczyć 20 tys. zł), a dla fim 50 tys. (w sumie do 100 tys. zł).
Możliwość zażalenia na wszystkich etapach postępowania.
Brak chętnych do wykonania zastępczego wobec obawy poniesienia odpowiedzialności.
Projekt wojewody
Wybór środka egzekucyjnego zależeć będzie teraz od nadzoru budowlanego.
Maksymalna grzywna może wynosić do 200 tys., a suma wszystkich kar do 1 mln zł. Nie będzie rozróżnienia na firmę i osobę fizyczną.
Pozostają zażalenia na wykonawstwo zastępcze i grzywny.
Rezygnacja z surowych kryteriów odpowiedzialności wykonawcy przy wykonaniu zastępczym.Według propozycji zniknie też uzależnienie wysokości kar od rodzaju podmiotu, na który jest nakładana. Taka sytuacja prowadziła bowiem do nadużyć: wspólnota zlecająca umieszczenie reklamy robiła to poprzez podstawionego człowieka, ponieważ kara nałożona na słupa była dużo niższa.
Żołnierz i policjant nie pójdą zimą na bruk
Etap legislacyjny
Projekt zostanie w przyszłym tygodniu zgłoszony na posiedzeniu prezydium PO