Obowiązki sprzedawcy

Jeżeli kupiony na Ukrainie produkt ma wady, mamy prawo zareklamować go u sprzedawcy. Podobnie jak u nas potrzebny do tego będzie paragon, na którym powinna być zamieszczona data sprzedaży. To jednak nie wszystko.

– Konsument musi mieć przy sobie także dowód osobisty i gwarancję, jeżeli taka przysługuje – tłumaczy Andriy Kolotiy, adwokat z oddziału kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy.

Sklep ma obowiązek m.in. zamienić towar na inny, jeżeli usterka wystąpiła z winy producenta lub sprzedawcy. Jeżeli jest to możliwe, czyli towar znajduje się w sklepie, żądanie klienta powinno zostać spełnione od razu.

– Jeśli sprzedawca ma potrzebę sprawdzenia, czy usterka nie nastąpiła z winy użytkownika, to ma 14 dni na przeprowadzenie ekspertyz w tej sprawie – zaznacza Andriy Kolotiy.

Kapryśny klient

Inaczej niż w polskim prawie są uregulowane na Ukrainie zasady zwrotu towaru, który nie ma żadnych usterek. W Polsce niestety nie zawsze mamy taką możliwość. Nasze prawo nie uprawnia bowiem konsumenta do zwrócenia produktu tylko z tego powodu, że przestał mu się on podobać.

– Jeżeli towar konsumpcyjny jest zgodny z umową i w pełni sprawny, sprzedawca nie ma prawnego obowiązku przyjęcia jego zwrotu. Przyjęcie lub odmowa przyjęcia niewadliwego towaru zależeć będzie wyłącznie od polityki wewnętrznej danego przedsiębiorcy – tłumaczy Ewelina Sękiewicz, prawnik w kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.

Ukraińskie przepisy są bardziej łaskawe dla kapryśnego klienta.

– Jeśli po zakupieniu towaru zmienimy zdanie i postanowimy go jednak oddać, mamy prawo to zrobić w ciągu 14 dni. W wielu sklepach jest to nawet miesiąc – mówi Andriy Kolotiy.

Niesmaczne posiłki

Prawo do reklamacji mają także konsumenci niezadowoleni z posiłków zamawianych w restauracjach. Jeżeli reklamacja jest uzasadniona, lokal ma obowiązek:

● bezpłatnie usunąć braki, np. zamienić potrawę na inną,

● zmniejszyć cenę,

● zwrócić koszty.

Jak wskazuje Andriy Kolotiy, to ostatnie uprawnienie przysługuje wówczas, gdy klient zapłacił już za potrawę, a po spróbowaniu okazało się, że mięso było niedopieczone. Natomiast jeżeli konsument jeszcze nie uregulował rachunku, a posiłek jest złej jakości, może odmówić zapłaty.

– Jeśli restauracja nie chce zwrócić kosztów lub klient ma jakiekolwiek inne uwagi, może dokonać wpisu do księgi skarg i propozycji, która znajduje się w każdej restauracji. Książka ta jest elementem kontroli państwa, tj. wydziału ochrony praw konsumenta na Ukrainie nad placówkami handlowymi – mówi Andriy Kolotiy.

Warto także pamiętać, że na Ukrainie, inaczej niż w Polsce, można palić we wszystkich lokalach gastronomicznych.

– W restauracjach o wyższym standardzie są strefy dla palących i niepalących – zaznacza Andriy Kolotiy.

Należy także pamiętać, że w lokalach można płacić tylko hrywnami lub za pomocą kart płatniczych.