Senat odrzucił w czwartek swój własny projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który przewidywał m.in. zakaz emisji reklam piwa w telewizji, radiu, kinach i teatrach przed godz. 23 oraz całkowity zakaz sprzedaży i spożywania alkoholu m.in. na stacjach paliw.

Za skierowaniem projektu do Sejmu zagłosowało 33 senatorów, w większości z PiS. Przeciw było 49, głównie z PO. Wstrzymało się trzech. Oznacza to, że Senat zakończył prace nad projektem w ostatnim momencie, w którym mógł to zrobić.

Izba pracowała nad projektem od połowy grudnia. Jego autorami była grupa 17 senatorów, w większości z PiS, ale także z PO i PSL.

Gdyby nowelizacja ustawy weszła w życie, zakaz emisji reklam piwa obowiązywałby w godzinach 6-23, a nie jak obecnie - w godzinach 6-20. Taki zakaz obowiązywał w Polsce do 2002 r.

Ustawa zakazałaby także reklamy piwa na billboardach oraz ruchomych powierzchniach reklamowych. Obecnie jest ona dozwolona, jeśli 20 proc. jej powierzchni zajmuje widoczna i czytelna informacja o szkodliwości alkoholu lub o zakazie jego sprzedaży małoletnim. Nowela podniosłaby też maksymalny wymiar grzywny za reklamę i promocję napojów alkoholowych wbrew ustawowym zakazom - z 500 tys. zł do 1 mln zł.

Wnioskodawcy chcieli także zakazu sprzedaży, podawania i picia napojów alkoholowych na stacjach paliw, stadionach, kąpieliskach i pływalniach, w zakładach opieki zdrowotnej, domach opieki społecznej oraz w miejscach, gdzie organizowane są turnusy rehabilitacyjne.

Przeciwny rozszerzeniu zakazu reklamy piwa jest m.in. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Według Związku problemem w Polsce nie jest reklama, a duża dostępność alkoholu dla nieletnich i to w kierunku jej ograniczenia powinna zmierzać nowelizacja ustawy.

Z informacji Rady Etyki Reklamy wynika, że spośród skarg konsumentów, które wpływają do rady, mniej niż 1 proc. dotyczy reklam piwa.