Reklama medykamentów w postaci konkursów będzie mogła być skierowana tylko do lekarzy.
Zostanie wprowadzony zakaz reklamy leków sprowadzanych do obrotu bez wymaganych pozwoleń – wynika z projektu nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne, którego pierwsze czytanie odbyło się wczoraj w Sejmie. Przepis ten dotyczy tych leków, które są sprowadzane z zagranicy bez pozwolenia, np. w sytuacji gdy szpital musi mieć dany środek do ratowania życia pacjenta.
Projekt w odniesieniu do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu bez konieczności posiadania pozwolenia wyłącza jednak z zakresu reklamy korespondencję niemającą charakteru promocyjnego. Małgorzata Paluch z Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna tłumaczy, że korespondencja ta jest potrzebna do odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnego leku. Dodaje, że zakaz ten nie obejmie także katalogów handlowych lub listów cenowych.
Projekt zakłada także, że reklama produktów leczniczych obejmująca konkursy i losowanie nagród może być skierowana wyłącznie do lekarzy i aptekarzy.
– Zapis ten ma uchronić osoby, które na przykład wygrały konkurs, przed bezpośrednią dystrybucją leków – mówi Małgorzata Paluch. Zaznacza, że zakazy reklamy w ustawie służą przede wszystkim ochronie odbiorcy przed niewłaściwą decyzją, ale również stanowią duży krok w zakresie eliminowania zjawisk niekorzystnych dla zdrowia publicznego.
Projekt nowelizacji wprowadza także definicję wysyłkowej sprzedaży leków. Taką formą sprzedaży będzie każda umowa zawierana z pacjentem bez jednoczesnej obecności obu stron i przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość. Wprowadzenie tej definicji ma uniemożliwić handel medykamentami na receptę przez internet.