Komitety wyborcze mają już tylko dziesięć dni na rejestrację kandydatów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
Do 22 października terytorialne komisje wyborcze przyjmują listy kandydatów na radnych w wyborach do organów stanowiących gmin, powiatów i województw. Z kolei kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów można zgłaszać do 27 października.

Kto może kandydować

Zgodnie z samorządową ordynacją wyborczą kandydować na radnych mogą te osoby, które mają prawo wybierania do danej rady (czynne prawo wyborcze). Oznacza to, że w wyborach mogą startować obywatele polscy, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 18 lat oraz stale zamieszkują na obszarze działania danej rady.
O mandat samorządowca mogą się ubiegać również obywatele Unii Europejskiej, pod warunkiem że stale zamieszkują na obszarze danej gminy. Nie mają prawa wybierania, a zatem również prawa wybieralności, osoby pozbawione praw publicznych lub ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądowym oraz osoby pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu. Równocześnie obowiązujące przepisy umożliwiają chętnym kandydowanie tylko do jednej rady.
Oznacza to, że nie jest możliwe ubieganie się o mandat jednocześnie np. do rady gminy i sejmiku wojewódzkiego albo o mandat radnego powiatu i radnego gminy. Ograniczenie to nie wyklucza jednak równoczesnej walki o fotel wójta (burmistrza i prezydenta miasta) i funkcję w radzie. W wypadku wyboru na radnego i wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zgodnie z art. 190 ust. 1 pkt 2b samorządowej ordynacji wyborczej mandat radnego wygasa.

Konieczne zgłoszenie

Prawo zgłaszania kandydatów na samorządowców przysługuje komitetom wyborczym, które mogą zgłosić w każdym okręgu wyborczym tylko po jednej liście kandydatów. W gminie liczącej do 20 tys. mieszkańców może ona zawierać najwyżej tyle nazwisk kandydatów, ilu radnych jest wybieranych w danym okręgu wyborczym, zaś w gminie liczącej powyżej 20 tys. mieszkańców nie może zawierać mniej niż 5 nazwisk kandydatów. W tym drugim przypadku liczba kandydatów nie może być również większa niż dwukrotność liczby radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym. Każda lista powinna być poparta podpisami: co najmniej 25 wyborców, jeżeli dotyczy zgłoszenia w gminie liczącej do 20 tys. mieszkańców, oraz co najmniej 150 wyborców w gminach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców.
Przepisy dotyczące zgłaszania i rejestrowania list kandydatów do rad gmin w gminach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców stosuje się również przy zgłaszaniu kandydatów na radnych powiatu i sejmiku województwa, z tym że kandydat do rady powiatu musi uzyskać podpisy co najmniej 200 wyborców, a kandydat do sejmiku co najmniej 300 osób.
Podstawa prawna
Ustawa z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. z 2010 r. nr 176, poz. 1190 z późn. zm.).