Jeżeli zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat na wójta, termin na zgłoszenie kolejnych osób zostanie wydłużony o następne pięć dni.
Do 27 października należy zgłosić do gminnej komisji wyborczej osoby ubiegające się o urzędy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Zgodnie z ustawą o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta kandydatów na te urzędy można zgłaszać najpóźniej na 25 dni przed wyborami. Termin mija o północy.
W przypadku gdy okaże się, że zgłoszono tylko jednego kandydata lub nie zdecydowano się na żadnego, gminna komisja wyborcza powinna niezwłocznie wezwać do dokonania dodatkowych zgłoszeń. Wówczas termin na zgłaszanie kandydatów zostaje przedłużony o kolejne 5 dni. Jego bieg liczony jest dopiero od dnia, w którym zostaną rozwieszone informacje.
W sytuacji, gdyby nie znalazł się żaden kandydat, wyboru w głosowaniu tajnym dokonuje rada gminy spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych.
Kandydatów mogą zgłaszać komitety wyborcze, które w co najmniej połowie okręgów wyborczych w danej gminie zarejestrowały wcześniej listy kandydatów na radnych. Aby zgłosić swojego kandydata, trzeba podać jej dane personalne, ale także informację o wykształceniu i miejscu zamieszkania. Jeżeli dana osoba jest członkiem partii, to informacja o tym także musi być w zgłoszeniu. Trzeba dołączyć także pisemne oświadczenie kandydata z jego zgodą na udział w wyborach oraz z informacją, że przysługują mu bierne prawa wyborcze. W przypadku gdy kandydat np. na wójta urodził się przed 1 sierpnia 1972 roku, to konieczne jest także złożenie oświadczenia lustracyjnego.