Firmy zajmujące się transportem morskim będą zobowiązane zwrócić cenę biletu bądź zapewnić podróż innym rejsem pasażerom, których statek opóźnił się więcej niż 90 minut.
Osoby podróżujące drogą morską i lądową zyskają prawa podobne do tych zapisanych w europejskiej karcie praw pasażera lotniczego. Nowe przepisy, zawarte w dwóch rozporządzeniach, będą dziś głosowane przez Parlament Europejski. Obejmują rekompensaty za opóźnienia, zagubienie bagażu oraz nieodpłatną pomoc dla niepełnosprawnych pasażerów. Regulacje wejdą w życie najprawdopodobniej w 2012 roku.
– Głosowane akty to rozporządzenia. Nie będzie więc potrzebna ich transpozycja do prawa krajowego – mówi Piotr Wolski z Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego.
Pasażerowie, których statek opóźnił się więcej niż 90 minut, otrzymają zwrot ceny biletu lub popłyną innym rejsem. Wyjątek od tej reguły będą stanowić sytuacje, w których firma udowodni, że opóźnienie nastąpiło z powodu pogody bądź innych niezależnych od niej przyczyn. Osoby, które będą musiały przenocować w hotelu w oczekiwaniu na podróż, będą upoważnione do zwrotu kosztów noclegu nie dłuższego niż trzy doby i w wysokości do 80 euro za dobę.
Nowe prawa zyskają również osoby niepełnosprawne. Niepełnosprawność pasażera nie będzie mogła stanowić powodu do odmowy przyjęcia na pokład. Darmowa pomoc w portach powinna być zagwarantowana wszystkim osobom niepełnosprawnym, pod warunkiem że zarządca portu został poinformowany o takiej potrzebie podczas rezerwacji rejsu (co najmniej 48 godzin wcześniej).
Rekompensata finansowa będzie się należała pasażerom autobusu opóźnionego więcej niż dwie godziny. Alternatywnie przewoźnik będzie musiał zapewnić zastępczy środek podróży. Do 1800 euro otrzymają pasażerowie, którym zginął bagaż. Deputowani apelują także o nieograniczoną odpowiedzialność za śmierć bądź uszczerbek na zdrowiu podróżnego.